Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/7940
Author(s): | Afonso, Adriana Neves |
Advisor: | Eloy, Sara |
Date: | 2013 |
Title: | As visões do futuro no cinema: a morfologia da cidade futura e a criação de cenários |
Reference: | AFONSO, Adriana Neves - As visões do futuro no cinema: a morfologia da cidade futura e a criação de cenários [Em linha]. Lisboa: ISCTE, 2013. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/7940>. |
Abstract: | This paper work proposes to identify the relationship between architecture and cinem a thought the
analyses of two different sides of these arts: the representative and creative side and the technological
and constructive side.
The fact of imaginary scenarios being physically absents, creates a constructive process and a
representative space, which can be called fantasy architecture. Dissecting som e visions about the
future though the journey transmitted by science fiction movies, where the modern architecture is
represented.
Focusing the technological evolution, the paper also proposes to realize another journey, looking for
the identification of special effects techniques, which allow the exhibition of imaginary scenarios.
Three contacts with the future though movies are presented as cases of study, each of one
representing a different phase of modern architecture: The search for modern architecture – Things to
Come (1936) by William Cam eron Menzies; The criticism of modern architecture – movies by Jacques
Tati; The postmodern – Blade Runner (1982) by Ridley Scott.
The architecture is represented has a narrative by the cinema in many ways, creating scenarios of
authentic cities so that the stories become real. In the process of architectural design, this narrative
exists when the spaces are created to be lived and are drawn according the perspective of their use.
The end of this paper work, tries to enhance the mode of architectonic representation giving use to
sm all simulating narratives of the architecture project. No presente trabalho propõe-se identificar relações existentes entre arquitetura e cinema através da análise de duas diferentes vertentes das duas artes: a vertente representativa e criativa e a vertente tecnológica e construtiva. O fato de cenários imaginários serem fisicamente inexistentes, faz com que exista um processo construtivo e representativo espacial, um projeto de arquitetura da fantasia. Propõe-se dissecar algumas visões perante o futuro através da viagem por alguns filmes de ficção científica onde a arquitetura m derna se encontra protagonizada. Com foque na evolução tecnológica, propõe-se realizar uma outra viagem , procurando a identificação de técnicas de efeitos especiais que permitiram a exibição de imaginários. Com o casos de estudo apresentam-se três contactos com os futuros através três filmes representativos de diferentes fases da arquitetura moderna: a busca pela arquitetura moderna – Things to Come (1936) de William Cameron Menzies; a crítica à arquitetura moderna – os filmes de Jacques Tati; o pós-moderno – Blade Runner (1982) de Ridley Scott. De diferentes form as o cinema representa a arquitetura perante uma narrativa, criando cenários de autênticas cidades para que as histórias se tornem reais. No processo de projeto de arquitetura, essa narrativa existe quando os espaços são criados para serem vividos e são desenhados de acordo com a perspetiva da sua utilização. No culminar do presente trabalho procura-se potenciar o modo de representação arquitetónico com pequenas simulações narrativas do projeto de arquitetura. |
Degree: | Mestrado Integrado em Arquitetura |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Caderno - Adriana Afonso - Volume II.pdf | 13,75 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Caderno - Grupo I - Volume I.pdf | 14 MB | Adobe PDF | View/Open | |
capa da adriana.pdf | 67,23 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Paineis A1 - Adriana Afonso.pdf | 19,92 MB | Adobe PDF | View/Open | |
1-2.pdf | 4,84 MB | Adobe PDF | View/Open | |
3-14.pdf | 13,41 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.