Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/4239
Author(s): | Correia, André Alves Pires |
Advisor: | Barrulas, Maria Joaquina Lopes, Pedro Faria |
Date: | 2009 |
Title: | Literacia digital e aprendizagem informal em modelo de web participativa |
Reference: | Correia, A. A. P. (2009). Literacia digital e aprendizagem informal em modelo de web participativa [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/4239 |
Keywords: | Web participativa Literacia digital Aprendizagem informal Folksonomy RSS Participative web Digital literacy Informal learning Blogue -- Blog |
Abstract: | O presente trabalho visa determinar a eficácia da Web participativa na promoção
dos grupos interessados na literatura nas perspectivas da leitura e da escrita. Para tal
procedeu-se a um estudo de avaliação do sítio Clubede Leituras, projecto desenvolvido
para o Plano Nacional de Leitura. O Clube de Leituras é um espaço relacionado com as
práticas culturais onde os membros formam uma comunidade de prática onde agregam e
partilham informação em hipermédia através da escrita em blogues. É, igualmente,
possível aos membros lerem e partilharem notícias, citações, livros electrónicos e
vídeos. O estudo de caso foi desenvolvido segundo uma metodologia holística com
recurso a uma triangulação de técnicas. A investigação procura determinar em que
medida este género de redes sociais promove, efectivamente, mecanismos de literacia
digital e de aprendizagem informal. This study aims to determine the effectiveness of the participative web in the promotion of groups interested in literature, from the perspectives of reading and writing. To achieve this, we evaluated the website Clube de Leituras (reading club), a project developed for the Plano Nacional de Leitura (national reading plan). The Clube de Leituras is a website related to cultural practiceswhere members form a community of practice to aggregate and share hypermedia information through writing on blogs. It is also possible for members to read and share news, quotes, e-books and videos. The case study was developed using a holistic approach and implements a triangulation of techniques. This investigation seeks to determine to what extent this kind of social networks is in fact promoting mechanisms for digital literacy and informal learning. |
Degree: | Mestrado em Estudos de Informação e Bibliotecas Digitais |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_andre_pires_correia.pdf | 845,34 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.