Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/6029
Author(s): | Oliveira, Joana Lanceros-Méndez, Senentxu Neves, Luísa Santos, Júlio Gonçalves dos |
Date: | Sep-2013 |
Title: | Kit “Energia, Ambiente e Sustentabilidade”, uma Proposta para a Promoção da Educação Científica na Guiné-Bissau |
ISBN: | 978-989-97836-5-2 Lisboa, Julho |
Keywords: | Educação científica Guiné-Bissau Kit científico- -pedagógico Energia Ambiente Sustentabilidade Scientific education Guinea-Bissau Scientific-pedagogical ki Energy Environment Sustainability |
Abstract: | A educação científica encontra-se profundamente intrincada nas dimensões
económica, ambiental e social do desenvolvimento. As ações a
desenvolver devem visar a formação de cientistas, técnicos e cidadãos
esclarecidos e comprometidos com formas de viver e pensar sustentáveis.
No entanto, o que se verifica em muitos países africanos, nomeadamente
na Guiné-Bissau, é que o ensino das ciências se baseia na memorização
de uma ciência culturalmente desenraizada, onde o trabalho
prático com resolução de problemas é escasso, não se traduzindo em
contributos sociais significativos. Tendo em conta esses pressupostos,
foi desenvolvida uma proposta de um kit científico-pedagógico para o
estudo da utilização local dos recursos energéticos baseado no aproveitamento
do conhecimento local como estratégia de ensino, aprendizagem
e desenvolvimento sustentável. Scientific education is deeply involved in economic, environmental and social development. All action taken in this regard should aim at training scientists and technicians, but above all informed, committed citizens who can manage their daily lives better. However, in many African countries, as in Guinea-Bissau, scientific education is based on memorisation of an acultural science, where practical exercises and problem solving are scarce. Science education does not therefore have an impact on social change. In view of this situation, we have developed a proposal for a pedagogical scientific kit based on a study of local use of energy resources as a strategy for teaching, learning and sustainable development. |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | CEI-CLN – Capítulos de livros nacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Oliveira_Lanceros_COOPEDU.pdf | 343,07 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.