Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/5008
Author(s): | Seabra, Teresa Mateus, Sandra |
Date: | 2010 |
Title: | Trajectórias escolares, propriedades sociais e origens nacionais: descendentes de imigrantes no ensino básico português |
Volume: | XX |
Pages: | 411-424 |
ISSN: | 0872-3419 |
Keywords: | Descendentes de imigrantes Educação Propriedades sociais Desempenho escolar Aspirações Immigrants’ children Education Social properties School performance Aspirations |
Abstract: | Analisam-se, neste texto, os percursos escolares dos descendentes de imigrantes, e seus colegas autóctones, na escolaridade básica (2º ciclo e 3º ciclo), contemplando variáveis como a naturalidade e a nacionalidade dos próprios e dos seus ascendentes, a classe social e a escolaridade dos progenitores, a experiência escolar, as aspirações e as expectativas escolares. Os resultados indicam que a origem nacional, quando controlado o efeito das variáveis de caracterização sociodemográfica, tem pouco impacto nos percursos escolares dos alunos e que se prefiguram como sendo mais relevantes as habilitações escolares dos pais e o sexo dos alunos. This paper analyses the school pathways of immigrants’ children and their native classmates in lower secondary education. It covers variables such as the place of birth and nationality of the children and their parents, the parents’ social class and schooling, academic experience and aspirations and expectations in school. The results indicate that national origin, after controlling the effect of the socio-demographic variables, has little impact on the students’ school pathways and that the parents’ academic qualifications and the students’ sex are more relevant. |
Peerreviewed: | Sim |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | CIES-RN - Artigos em revistas científicas nacionais com arbitragem científica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Seabra, Teresa e Sandra Mateus (2010), Sociologia, Revista do Departamento de Sociologia da FLUP, Vol. XX, pág. 411-424.pdf | 2,29 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.