Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/34700
Author(s): Caetano, Duarte Miguel Ribeiro de Sá Pereira
Advisor: Gonçalves, Rui Alexandre Henriques
Date: 19-Dec-2024
Title: The impact of news in social media in purchase intention: An application to Tesla
Reference: Caetano, D. M. R. de S. P. (2024). The impact of news in social media in purchase intention: An application to Tesla [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/34700
Keywords: Tesla
Elon Musk
Social media news
Purchase intention
Abstract: Social media is one of the most important platforms for marketing and communication that exist in today’s day and age. This work aims to assess the impact of news in social media in regard to purchase intention of the electric vehicle giants Tesla. Given the fact that social media is available for everyone, there is also a need to understand if reputation and credibility affect the purchase intention of people, especially in a growing market like the electric vehicle market. With all these aspects in mind, a quantitative method was used by applying questionnaires for data collection, backed up by theoretical and empirical findings, validated with PLS-SEM model. The results showed that news in social media have positive impact on purchase intention and that Reputation and credibility is considered impactful in purchase intention. This study provides some support to companies that want to understand the effects of social media news on purchase intention in the electric vehicle market.
As redes sociais são uma das plataformas mais importantes para marketing e comunicação que existem nos dias de hoje. Este trabalho tem como objetivo avaliar o impacto das notícias nas redes sociais em relação à intenção de compra da gigante dos veículos elétricos, Tesla. Dado que as redes sociais estão disponíveis para todos, há também a necessidade de compreender se a reputação e a credibilidade afetam a intenção de compra das pessoas, especialmente num mercado em crescimento como o dos veículos elétricos. Com todos estes aspetos em mente, foi utilizado um método quantitativo através da aplicação de questionários para a recolha de dados, sustentado por descobertas teóricas e empíricas, validadas com o modelo PLS-SEM. Os resultados mostraram que as notícias nas redes sociais têm um impacto positivo na intenção de compra e que a reputação e a credibilidade são consideradas impactantes na intenção de compra. O estudo fornece algum suporte às empresas que desejam compreender os efeitos das notícias nas redes sociais sobre a intenção de compra no mercado de veículos elétricos.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Mestrado em Gestão de Empresas
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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