Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/34499
Author(s): | Paisana, Maria Freire Pedroso |
Advisor: | Loureiro, Sandra Maria Correia |
Date: | 9-Dec-2024 |
Title: | Consumer self-construal and Artificial Intelligence in Museums |
Reference: | Paisana, M. F. P. (2024). Consumer self-construal and Artificial Intelligence in Museums [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/34499 |
Keywords: | Inteligência artificial -- Artificial intelligence Museu -- Museum Visitor experience Serious leisure Self-construal Meaningfulness Experiência do visitante Lazer sério Autoconceito Significância |
Abstract: | Technologies, such as Artificial Intelligence are increasingly surpassing services and
becoming a reality amongst artists and Museums. This Research aims to understand the
relationship between Self-construal and Serious leisure with AI-Enabled visitor experiences
with Meaningfulness as a moderator. Thus, a conceptual framework and four hypotheses were
elaborated. The research is based on primary data, obtained through a questionnaire
containing 186 valid answers and focusing on visitors experience in MoMA during the past
year. The results show strong relationships between individuals’ self-construal and AIEnabled
visitor experiences, as well as Self-construal and Serious leisure. The study suggests
Museum Institutions to consider meaningfulness when providing AI experiences as it has an
influence in Serious leisure activities. Tecnologias como a Inteligência Artificial, estão a tornar-se uma realidade cada vez mais comum entre artistas e museus. A presente investigação tem como objetivo compreender a relação entre o Autoconceito e o Lazer sério com as experiências dos visitantes com IA, tendo como moderador Significância. Assim, foi elaborado um modelo conceptual com quatro hipóteses. A investigação baseia-se em dados primários, obtidos através de um questionário com 190 respostas válidas, centrado na experiência dos visitantes no MoMA no último ano. Os resultados revelam fortes relações entre o Autoconceito dos indivíduos e as experiências dos visitantes com IA, bem como entre o Autoconceito e o Lazer sério. O estudo sugere que as instituições museológicas tenham em conta o significado ao proporcionar experiências de IA, uma vez que este tem influência nas atividades de Lazer sério. |
Department: | Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral |
Degree: | Mestrado em Marketing |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Restricted Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_maria_pedroso_paisana.pdf Restricted Access | 2,01 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.