Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/34499
Author(s): Paisana, Maria Freire Pedroso
Advisor: Loureiro, Sandra Maria Correia
Date: 9-Dec-2024
Title: Consumer self-construal and Artificial Intelligence in Museums
Reference: Paisana, M. F. P. (2024). Consumer self-construal and Artificial Intelligence in Museums [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/34499
Keywords: Inteligência artificial -- Artificial intelligence
Museu -- Museum
Visitor experience
Serious leisure
Self-construal
Meaningfulness
Experiência do visitante
Lazer sério
Autoconceito
Significância
Abstract: Technologies, such as Artificial Intelligence are increasingly surpassing services and becoming a reality amongst artists and Museums. This Research aims to understand the relationship between Self-construal and Serious leisure with AI-Enabled visitor experiences with Meaningfulness as a moderator. Thus, a conceptual framework and four hypotheses were elaborated. The research is based on primary data, obtained through a questionnaire containing 186 valid answers and focusing on visitors experience in MoMA during the past year. The results show strong relationships between individuals’ self-construal and AIEnabled visitor experiences, as well as Self-construal and Serious leisure. The study suggests Museum Institutions to consider meaningfulness when providing AI experiences as it has an influence in Serious leisure activities.
Tecnologias como a Inteligência Artificial, estão a tornar-se uma realidade cada vez mais comum entre artistas e museus. A presente investigação tem como objetivo compreender a relação entre o Autoconceito e o Lazer sério com as experiências dos visitantes com IA, tendo como moderador Significância. Assim, foi elaborado um modelo conceptual com quatro hipóteses. A investigação baseia-se em dados primários, obtidos através de um questionário com 190 respostas válidas, centrado na experiência dos visitantes no MoMA no último ano. Os resultados revelam fortes relações entre o Autoconceito dos indivíduos e as experiências dos visitantes com IA, bem como entre o Autoconceito e o Lazer sério. O estudo sugere que as instituições museológicas tenham em conta o significado ao proporcionar experiências de IA, uma vez que este tem influência nas atividades de Lazer sério.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Mestrado em Marketing
Peerreviewed: yes
Access type: Restricted Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_maria_pedroso_paisana.pdf
  Restricted Access
2,01 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.