Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/19186
Author(s): | Ferreira, Bruno César Pereira |
Advisor: | Veloso, Luísa |
Date: | 19-Nov-2019 |
Title: | A formação em administração educacional no ensino superior: contributos para a função de diretor |
Reference: | Ferreira, B. C. P. (2019). A formação em administração educacional no ensino superior: contributos para a função de diretor [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/19186 |
Keywords: | Organização escolar Gestão e administração educacional Educação e políticas educativas Liderança em contexto educativo Avaliação da gestão e da administração School organization Educational management and administration Education and education policies Leadership in educational context and evaluation of management and administration |
Abstract: | A formação em Administração Educacional no Ensino Superior em Portugal, no ano letivo 2018-19, é aqui analisada e discutida, à luz, não só do quadro normativo, mas também da perspetiva dos diretores e alunos dos cursos de mestrado nessa área de especialização no âmbito da Educação. Através da análise documental, das estruturas curriculares e planos de estudos dos cursos, categorizaram-se as unidades curriculares em cinco domínios centrais na formação: Organização Escolar; Gestão e Administração Educacional; Educação e Políticas Educativas; Liderança em Contexto Educativo e Avaliação da Gestão e da Administração. Com a entrevista aos diretores dos cursos de mestrado, conhecemos as suas perspetivas, em relação aos contributos da formação. Com o questionário aos alunos, conhecemos as suas perceções acerca dos contributos da formação para o desempenho das suas funções profissionais. The training in Educational Administration in Higher Education in Portugal, in the school year 2018-19, is analyzed and discussed by considering, not only of the normative framework, but also the perspective of the directors and students of the masters courses in this area of specialization in education. Through documental analysis, curriculum structures and curricula of the courses, the curricular units were categorized in five central areas in training: School Organization; Educational Management and Administration; Education and Education Policies; Leadership in Educational Context and Evaluation of Management and Administration. Through the interview with the directors of the masters courses, we know their perspectives regarding the contributions of the training. With the student questionnaire, we know their perceptions about the contributions of training to their professional performance. |
Degree: | Mestrado em Administração Escolar |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_bruno_pereira_ferreira.pdf | 947,79 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.