Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/9847
Author(s): Serrão, Anabela
Date: 2013
Title: O PISA e a participação de Portugal
Collection title and number: CIES e-Working Paper
WP nº 162/2013
ISSN: 1647-0893
Keywords: PISA Program for International Student Assessment
OCDE
Políticas educativas
Instrumento de avaliação
Abstract: O PISA (Programme for International Student Assessment) é um programa de avaliação internacional das aprendizagens dos alunos a leitura, ciências e matemática, promovido pela OCDE desde 2000. Com um quadro de referência de avaliação próprio e com um conjunto extenso de procedimentos e regras de implementação do programa muito objetivos e rigorosos, a OCDE garante, através do trabalho de um consórcio internacional desenvolvido em articulação estreita com os vários países, uma aplicação uniforme e comparável do PISA nos vários países participantes. Este artigo procura fazer uma caraterização detalhada de um dos instrumentos mais importantes da política educativa, cujo efeito na definição de políticas educativas e nas representações públicas sobre a qualidade dos sistemas de ensino nos diferentes países tem sido objeto de inúmeros estudos.
PISA (Programme for International Student Assessment) is an international student assessment program of reading, mathematics and science literacy promoted by the OECD since 2000. With a specific framework of evaluation produced by OECD and with an extensive set of objective and rigorous rules and procedures for implementing the program, the OECD provides, through the work of an international consortium developed in close coordination with participating countries, a uniform and comparable implementation of PISA in all participating countries. This article presents a detailed characterization of one of the most important instruments of educational policy, whose effect on the definition of educational policies and representations on the quality of public education systems in different countries has been the subject of numerous studies.
Peerreviewed: Sim
Access type: Open Access
Appears in Collections:CIES-WP - Working papers

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CIES-WP162_Serrao.pdf375,63 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.