Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/9843
Author(s): Conde, Idalina
Date: 2013
Title: Andy Warhol com Leonardo: de Monalisa a Cristo (1ª Parte)
Collection title and number: CIES e-Working Paper
WP nº 156/2013
ISSN: 1647-0893
Keywords: Singularidade
Reconhecimento e museu imaginário em arte
Criação artística
Carisma
Poder e valores simbólicos
Ícones e obras de arte
Renascença Italiana
Arte Pop
Leonardo da Vinci
Monalisa
Anunciação
A Última Ceia
Sandro Boticelli
Paolo Ucello
Piero della Francesca
Lucas Cranach
Andy Warhol
Thirty Are Better Than One
Details of the Renaissance Paintings
The Last Supper
112 christs
Marcel Duchamp
L.H.O.O.Q.
Variações sobre Monalisa
Singularity
Recognition and the imaginary museum in art
Artistic creation
Charisma
Power and symbolic values
Icones and works of art
Italian Renaissance
Variations of Mona Lisa
Abstract: No arco de 20-25 anos, Andy Warhol usou em diferentes momentos imagens de três obras de Leonardo da Vinci: Monalisa, Anunciação e A Última Ceia. Baseado nelas fez Thirty Are Better Than One, em 1963, Details of the Renaissance Paintings, em 1984 (juntamente com obras de Sandro Boticelli, Piero della Francesca, Paulo Ucello), e The Last Supper, em 1986-87, com muitas variações, incluindo 112 Christs. O texto segue essa trajetória, refletindo sobre o sentido dos encontros de Warhol com Leonardo, entre outras obras-primas da Renascença. Continua um ensaio sobre o reconhecimento em arte que também envolve o museu imaginário dos artistas. Nesta primeira parte aborda-se o caso de Monalisa como ícone para o trabalho de Warhol nos anos 60.
At different times over almost 20-25 years Andy Warhol used images of three works of Leonardo da Vinci: Mona Lisa, Annunciation and The Last Supper. Based in them Warhol has produced Thirty Are Better Than One, in 1963, Details of the Renaissance Paintings, in 1984 (also with works from Sandro Botticelli, Piero della Francesca, Paulo Ucello), and many variations on The Last Supper, in 1986-87, including the major 112 Christs. The text follows this trajectory seeking the meaning of the encounters with Leonardo and some of Renaissance masterpieces. It continues an ongoing essay about the recognition in art that also involves the imaginary museum of the artists. This first part approaches the case of Monalisa, as an icon for the Warhol’s work in the 60’.
Peerreviewed: Sim
Access type: Open Access
Appears in Collections:CIES-WP - Working papers

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CIES-WP156_Conde_1.pdf5,55 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.