Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/8577
Author(s): Timár, Anett Emese
Advisor: Robalo, Antonio
Date: 2013
Title: Flag carriers: Should we preserve them?
Reference: Timar, A. E. (2013). Flag carriers: Should we preserve them? [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/8577
Keywords: Companhia aérea -- Airline
Flag carrier
Hungary
Low cost carrier
Network carrier
Companhias aéreas
Low cost
Companhias de rede
Companhias de bandeira
Húngria
Abstract: This pedagogical case study is dedicated to show the recent changes in the airline industry, whereby the majority of the so-called ‘flag carriers’ disappeared, either through privatization or bankruptcy. This is due to lack of capacity to adapt to a new environment, by which network carriers and low cost carriers are fighting with continuous cost reduction and business model changes in order to attract more passengers. Recent studies show that the model of low cost carriers is more suitable in the short haul markets, through which carriers can focus on point-topoint execution rather than network fares. Therefore, network carriers are being forced to reevaluate their way of service with a result of a new model adapted from the low cost carriers. The case study will present the incident of Malév, the Hungarian flag carrier, focusing on the steps that lead to bankruptcy, and analysis of the competitors’ strategic movements occurred right after its official stop of operations on February 3rd, 2012.
O âmbito deste estudo de caso é mostrar as recentes mudanças no sector da aviação, evidenciadas pelo desaparecimento, por privatização ou falência, da maioria das chamadas ‘companhias de bandeira’. Este facto deve-se à falta de capacidade de adaptação a um novo ambiente, onde as companhias áreas lutam por uma contínua redução de preços e mudanças no modelo de negócio, de modo a atrairem mais passageiros. Estudos recentes demonstram que o modelo de negócio das companhias low cost é mais apropriado para o mercado de curto e médio curso, onde as companhias se podem focar na execução point-to-point ao invés das tarifas de rede. Deste modo, as companhias de rede têm sido forçadas a reavaliarem os serviços oferecidos, adaptando um modelo de negócio semelhante ao das companhias low cost. O caso de estudo apresentará o incidente da companhia área de bandeira húngara Malév, centrado-se no caminho percorrido pela mesma e que a levou à falência, e análise dos posicionamentos estratégicos dos concorrentes, que ocorreram logo após o término oficial das operações, a 3 de Fevereiro de 2012.
Degree: Mestrado em Gestão Internacional
Peerreviewed: Sim
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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