Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/8247
Author(s): Lopes, Pedro Miguel dos Santos
Advisor: Cardoso, Elsa Alexandra Cabral da Rocha
Date: 2012
Title: Centro de competência de business intelligence: Caso de estudo: Banco de Portugal
Reference: Lopes, P. M. dos S. (2012). Centro de competência de business intelligence: Caso de estudo: Banco de Portugal [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/8247
Keywords: Centros de competência business intelligence
Modelo gestão business intelligence
Programa business intelligence
Sistemas de apoio à decisão -- Decision support systems
Business intelligence competency center
Management model business intelligence
Business intelligence program
Abstract: Um dos objetivos do Banco de Portugal, em particular do Departamento de Organização, Siste-mas e Tecnologias de Informação, é a definição e implementação de um modelo de gestão de sistemas de informação de apoio à decisão baseado nas boas práticas de Centro de Competên-cias de Business Intelligence,de modo a aumentar a eficácia e eficiência na gestão de novos projetos e sistemas, e manutenção dos mesmos. Atualmente, o departamento já considera na sua estrutura orgânica, núcleos e áreas ligadas aos sistemas de Business Intelligencemas, com o emergente número de projetos e sistemas, sentiu a necessidade de criar mecanismos e processos de gestão que suportem o ambiente de Busi-ness Intelligence. Os Centros de Competências de Business Intelligencesão constituídos por um grupo de pessoas que são responsáveis pela gestão de todos os aspetos ligados à estratégia de Business Intelli-genceda organização, que inclui estratégias de desenvolvimento, ferramentas e aplicações, formação ou suporte aos utilizadores finais. A presente dissertação reúne as boas práticas existentes na literatura e artigos ligados a Centros de Competência de Business Intelligencee metodologias de gestão de projetos, direta ou indire-tamente relacionados com Business Intelligence. É, ainda, apresentado um enquadramento de objetivos, fundamentados nestas boas práticas, paraas várias áreas funcionais do modelo de gestão, já definido para o Banco de Portugal. Considerando estas premissas, foram realizadas propostas de consolidação e evolução do modelo existente, e indicadores de análise para às áreas de Suporte e Evolução de sistemas Business Intelligencede modo a possibilitar uma melhoria contínua dos serviços prestados pelo Banco de Portugal.
One of the prime objectives of the Bank of Portugal, in particular of the Organizational Depart-ment Technology and Information Systems, is to define and implement a management model of information systems for decision support, built on the best practice of the Business Intelligence Competency Center in order to increase efficiency and effectiveness in managing new projects and systems or in its upkeep. Nowadays, the department already contemplates, in its organizational structure, subgroups con-nected to Business Intelligence systems. Nonetheless, the rising number of projects and systems demanded the creation of managing mechanisms and processes as means to support the Busi-ness Intelligence’s setting. The Business Intelligence Competency Centers are constituted by groups of people responsible for the management of all the features related to the organization’s Business Intelligence strategy, which includes development strategies, tools and applications, training or assistance to the end users. The present dissertation assembles the code practices of literature and articles affiliated to Busi-ness Intelligence Competency Centers and methodologies for managing projects direct and indi-rectly related to Business Intelligence. Also, it displays a framework of the goals, based on these code practices, for the various functional areas ofthe management model already outlined for the Bank of Portugal. Taking in account these premises, proposals were made for the strengthening and evolution of the existing model and analysis indicators for the areas of Support and Evolution of Business Intelligence systems, in order to enable a continued enhancement of the services the Bank of Portugal provides.
Department: Departamento de Ciências e Tecnologias da Informação
Degree: Mestrado em Engenharia Informática
Access type: Restricted Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat 
master_pedro_santos_lopes.pdf
  Restricted Access
8,46 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.