Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/7963
Author(s): | Ribeiro, Rui Jorge Amaral |
Advisor: | Laureano, Raul M. S. Costa, Carlos S. da |
Date: | 2012 |
Title: | Impacto do Fénix nos processos de trabalho: Aplicação aos docentes do ISCTE-IUL |
Reference: | Ribeiro, R. J. A. (2012). Impacto do Fénix nos processos de trabalho: Aplicação aos docentes do ISCTE-IUL [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/7963 |
Keywords: | Sistema de informação -- Information system Gestão de sistemas de informação -- Information systems management Impacto das tecnologias de informação no trabalho ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Impact of information technology at work |
Abstract: | A avaliação dos Sistemas de Informação (SI) é um tema que tem sido muito estudado nos
últimos anos. Esta dissertação consiste num estudo caso, e pretende avaliar o impacto do
Sistema de Informação do Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL), em concreto
da plataforma Fénix, sobre o trabalho dos docentes, no decorrer das suas actividades
diárias. Foi investigado o impacto do Fénix nas dimensões: produtividade, inovação,
controlo da gestão, tomada de decisão, segurança da informação, qualidade da
informação, satisfação do cliente (estudante) e, por último, satisfação do utilizador
(docente) com o Fénix nas dimensões conteúdo, precisão, formato, oportunidade e
facilidade de utilização. Para o efeito, foi aplicado um questionário aos docentes que
trabalham diariamente com o recurso ao Fénix, no qual foram obtidas 108 respostas.
Os resultados indicam que as dimensões que apresentam maior impacto nos processos de
trabalho ao nível individual são o controlo da gestão, a segurança da informação e a
satisfação do cliente (estudante). Igualmente se verifica que à medida que aumenta o grau
de satisfação com os recursos informáticos disponibilizados pela instituição, aumenta o
impacto nas diferentes dimensões. O estudo permitiu ainda concluir, que as subdimensões
da satisfação do utilizador, usabilidade, conteúdo, precisão e oportunidade, contribuem
para a satisfação global do docente com o Fénix. The evaluation of Information Systems is a topic that has been extensively studied in recent years. This master thesis consists of a case study, and aims to assess the impact of the Information System of Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL), in concrete Fénix platform, on the work of teachers, in the course of their daily activities. It was investigated the impact of Fénix in dimensions: productivity, innovation, management control, decision making, information security, information quality, client satisfaction (student), and lastly the satisfaction of user (teacher) with the Fénix in dimensions content, accuracy, format, timeliness and ease of use. For this purpose, a questionnaire was administered to teachers who work daily with the use of the Fénix, in which 108 responses were obtained. The results indicate that the dimensions that have greater impact on work processes at the individual level are management control, information security and customer satisfaction (student). It also appears that as you increase the level of satisfaction with the computing resources provided by the institution, increases the impact on different dimensions. The study allowed us to conclude that the subdimensions of user satisfaction, usability, content, accuracy and timeliness, contribute to the overall satisfaction of teachers with Fénix. |
Department: | Departamento de Ciências e Tecnologias de Informação |
Degree: | Mestrado em Gestão de Sistemas de Informação |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
master_rui_amaral_ribeiro.pdf | 2,2 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.