Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/7259
Author(s): Cruz, Sofia Alexandra
Date: May-2014
Title: O que fazem os gestores? A atividade gestionária de centros comerciais
Number: 75
Pages: 39-61
ISSN: 0873-6529
Keywords: Gestores
Atividade de trabalho
Centros comerciais
Managers
The activity of work
Shopping centres
Gestionnaires
Activité professionnelle
Centres commerciaux
Actividad de trabajo
Centros comerciales
Abstract: A atividade profissional da gestão tem merecido uma atenção científica considerável. Porém, sabe-se ainda pouco sobre a natureza desta atividade em contextos organizacionais particulares. Este artigo propõe, assim, um exercício analítico sobre a natureza da atividade gestionária de centros comerciais. A partir de entrevistas semidiretivas com gestores, argumenta-se que a configuração da sua atividade de trabalho é processo e produto da interação com a cultura organizacional do centro comercial. Esta mobiliza-os subjetivamente mediante um espírito de adesão inscrito na ação que, por sua vez, disseminam pelos restantes atores organizacionais, no sentido de cumprir os resultados comerciais e financeiros esperados.
Scientists have spent a lot of time looking at professional managerial activities. However, so far not much is known about its nature in specific organisational contexts. This article offers an analysis of the activity of managing shopping centres. The author uses semi-directed interviews of managers to argue that their work is configured in a process and as a product of interaction with the mall’s organisational culture. The latter is said to mobilise managers by instilling a spirit of adherence in action, which they in turn spread to the other organisational actors in such a way as to achieve the desired commercial and financial results.
L’activité professionnelle de la gestion suscite une attention scientifique considérable. Cependant, on sait encore peu de chose sur la nature de cette activité dans les contextes organisationnels particuliers. Cet article propose un exercice analytique sur la nature de la gestion des centres commerciaux. À partir d’entretiens semi-dirigés auprès de gestionnaires, l’article soutient que la configuration de leur activité professionnelle est un processus et un produit de l’interaction avec la culture organisationnelle du centre commercial. Celle-ci les mobilise subjectivement par le biais d’un esprit d’adhésion inscrit dans l’action, qu’ils répandent à leur tour auprès des autres acteurs de l’organisation afin d’atteindre les résultats commerciaux et financiers espérés.
La actividad profesional de gestión ha merecido una atención científica considerable. Sin embargo, se sabe todavía poco sobre la naturaleza de esta actividad en contextos organizacionales particulares. Este artículo propone, así, un ejercicio analítico sobre la naturaleza de la actividad de gestión de centros comerciales. A partir de entrevistas semi-directivas con gestores, se argumenta que la configuración de su actividad de trabajo es proceso y producto de la interacción con la cultura organizacional del centro comercial. Esta los moviliza subjetivamente mediante un espíritu de adhesión inscrito en la acción, que a su vez diseminan por los actores restantes organizacionales en el sentido de cumplir los resultados comerciales y financieros esperados.
Peerreviewed: Sim
Access type: Open Access
Appears in Collections:CIES-RN - Artigos em revistas científicas nacionais com arbitragem científica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sociologia75Cap2.pdf458,84 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.