Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/6013
acessibilidade
Title: Culturas de apoio a Professores em Contexto de Fragilidade Educativa: Algumas reflexões e liçõesda Guiné-Bissau
Other Titles: Cultures of teacher support in a context of educational fragility: Some reflections and lessons from Guinea-Bissau
Authors: Santos, Júlio Gonçalves dos
Silva, Rui da
Mendes, Carolina
Keywords: GAP
PASEG II
Guiné-Bissau
Formação contínua de professores
Guinea-Bissau
Continuous teacher training
Issue Date: Sep-2013
Publisher: Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL), Centro de Estudos Africanos e Escola Superior de Educação e Ciências Sociais – Instituto Politécnico de Leiria
Abstract: Num contexto de fragilidade educativa, é fundamental apoiar a transição para um sistema educativo mais estável a nível administrativo, financeiro e pedagógico de uma forma holística. Esta comunicação baseada na experiência do Programa de Apoio ao Sistema Educativo da Guiné-Bissau – fase II pretende refletir sobre uma estratégia de formação de professores, os Grupos de Acompanhamento Pedagógico, que apostam na capacitação e formação para o desenvolvimento humano e profissional, numa perspetiva de valorização dos contextos e do conhecimento local, partindo das escolas como unidades de intervenção, de investigação, do reforço do papel dos agentes educativos, da corresponsabilização e da criação de um capital de confiança.
In a context of educational fragility, it is critical to provide holistic support in the transition to a stable education system in terms of administrative, financial and educational issues. This paper is based on the wide experience of the Portuguese Cooperation Programme – Programa de Apoio ao Sistema Educativo da Guiné-Bissau – fase ii and highlights a strategy for continuous teacher training – Educational Support Groups (GAP). GAP invests in training and education for human and professional development, emphasising the value of contexts, local knowledge, schools as intervention units, research, strengthening the role of school staff, joint responsibility and the creation of a capital of trust.
URI: http://hdl.handle.net/10071/6013
ISBN: 978-989-97836-5-2
Appears in Collections:CEI-CLN – Autoria de capítulos de livros nacionais

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Santos_SIlva_COOPEDU.pdf245.25 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.