Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/5000
Author(s): Duarte, Alexandra
Date: 2012
Title: A introdução dos cursos profissionais nas escolas públicas: perfil socioeducativo dos alunos
Collection title and number: CIES e-Working Paper
143/2012
ISSN: 1647-0893
Keywords: políticas públicas
cursos profissionais
perfis de estudantes
reprodução social
trajetórias escolares
public policy
professional courses
pupil’s profiles
social reproduction
educational trajectories
Abstract: No presente paper reflete-se acerca da introdução dos cursos profissionais nas escolas secundárias enquanto medida de política que pretendeu responder a um conjunto de problemas identificados no ensino secundário como as elevadas taxas de abandono e o insucesso escolar e uma oferta educativa pouco diversificada, desconsiderando as diferentes expectativas de públicos escolares também eles diferenciados e impedindo a igualdade de oportunidades. Através de dados oficiais e de alguns estudos de caso identificam-se também os perfis socioeducativos dos alunos que frequentam esta modalidade educativa e discutem-se questões como a desvalorização e a reprodução social associadas a estas trajetórias escolares.
In this paper we reflect on the introduction of professional courses in secondary schools as public policy that sought to respond to some identified problems in secondary education as high rates of school failure and dropout and undiversified educational provision, disregarding the different expectations of differentiated pupils and constraining equal opportunities. Through official data and some case studies, we also identify the socioeducational profiles of the students who attend this educational route and discuss issues such as social devaluation and social reproduction associated with these educational trajectories.
Peerreviewed: Sim
Access type: Open Access
Appears in Collections:CIES-WP - Working papers

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CIES_WP143_Alexandra Duarte.pdf457,45 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.