Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/35481
Author(s): Pereira, Afonso Baptista
Advisor: Tomás, Maria João Beirão Lopes de Sousa Machado Landeiro
Date: 11-Sep-2025
Title: Modelo de internacionalização: Expansão da Biedronka para a Eslováquia
Reference: Pereira, A. B. (2025). Modelo de internacionalização: Expansão da Biedronka para a Eslováquia [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/35481
Keywords: Internacionalização -- Internationalization
Retail sector
Slovak market
Market forecast
Chain management
Implementation strategy
Abstract: A inacessibilidade das organizações a uma metodologia que concilie fundamentos teóricos com uma abordagem prática na configuração da sua rede de pontos de venda aquando da expansão para novos mercados, constitui uma lacuna clara na literatura académica sobre o tema da internacionalização. Desta forma, o presente estudo propõe o desenvolvimento de um modelo capaz de apoiar organizações na definição da sua rede de pontos de venda, ao estimar, de forma rigorosa, o número ótimo de lojas a disponibilizar aos consumidores em cada região de um mercado, aplicando-o ao caso da expansão da Biedronka para a Eslováquia. Para alcançar este objetivo, foi conduzida uma extensa revisão bibliográfica que, combinada com a visão e experiência da Dra. Manuela Barros, permitiu identificar variáveis potencialmente relevantes na configuração de uma rede de pontos de venda. A pertinência de cada variável foi posteriormente analisada à luz de dados reais do Grupo Jerónimo Martins, garantindo uma abordagem granular e realista. O modelo obteve resultados satisfatórios tanto na sua dimensão global como na sua dimensão específica. Relativamente ao caso da Biedronka, o modelo foi capaz de formular uma recomendação devidamente justificada e próxima da expectável. Quanto à sua dimensão global, os resultados apontam para um papel preponderante de fatores como: densidade populacional, dinamismo económico local, entre outros. Pelo contrário, também se verificou a pouca significância estatística de outras variáveis habitualmente consideradas fundamentais.
The inaccessibility of organizations to a methodology that combines theoretical fundamentals with a practical approach to establishing their points of sale chain when expanding into new markets is a clear gap in the academic literature about internationalization, and may represent a useful strategic tool in the business context. Therefore, this study proposes the development of a model capable of supporting organizations in defining their network of points of sale, by rigorously estimating the optimal number of stores to open in each region of a new market, applying it to the case of Biedronka's expansion into Slovakia. In order to achieve this objective, an extensive literature review was conducted, that combined with the vision and experience of Dra. Manuela Barros, allowed the identification of potentially relevant variables in the configuration of a network of points of sale. The relevance of each variable was then analyzed according to real data from the Jerónimo Martins Group, guaranteeing a granular and realistic approach. The model obtained satisfactory results in both its global and specific dimensions. In the case of Biedronka, the model was able to formulate a duly justified recommendation. Regarding its overall dimension, the results point to a preponderant role for factors such as population density, local economic dynamism, among others. On the other hand, other variables initially considered fundamental were also observed to be statistically insignificant.
Department: Departamento de Economia
Degree: Mestrado em Economia da Empresa e da Concorrência
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_afonso_baptista_pereira.pdf1,17 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.