Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/35290
Author(s): He Xiaoqiang
Advisor: Bilro, Ricardo Godinho
Wang Xiaoming
Date: 9-Jul-2025
Title: The impact of C2M enterprise digital transformation and cross border cooperation on sustainable competitive advantage
Reference: He Xiaoqiang (2025). The impact of C2M enterprise digital transformation and cross border cooperation on sustainable competitive advantage [Tese de doutoramento, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/35290
Keywords: Transformação digital -- Digital transformation
C2M
Cross-border cooperation
Value co-creation
Vantagem competitiva -- Competitive advantage
Cooperação transfronteiriça
Cocriação de valor
Abstract: With the rapid development of digital economy, digital transformation of enterprises is imperative, and more and more manufacturers and e-commerce platforms have begun to introduce C2M (Customer to Manufacturer) mode for production and sales. Under this model, production enterprises can reduce costs, eliminate the overstocked inventory, and create their own brands. On the other hand, consumers can choose goods customized to their needs. Therefore, the C2M mode enables a win-win cooperation between supply and demand. This study focuses on the following questions: first, how the digital transformation of C2M enterprises affects enterprises to gain sustainable competitive advantage; second, what role cross-border cooperation plays between digital transformation and sustainable competitive advantage; and third, whether enterprise size, enterprise region and management level play a role in the sustainable competitive advantage of enterprises during digital transformation. This thesis uses empirical research methods such as expert interviews and questionnaire surveys to examine the hypothesized relationships between the variables. It was concluded that technology readiness, the degree of digital transformation, and the width of cross-border cooperation have a positive impact on the sustainable competitive advantage of enterprises; technology readiness and the degree of digital transformation have a positive impact on cross-border cooperation; and cross border cooperation plays a mediating role the relationships of technology readiness and the degree of digital transformation with the sustainable competitive advantage of enterprises.
Com o rápido desenvolvimento da economia digital, a transformação digital das empresas tornou-se imperativa, e um número crescente de fabricantes e plataformas de comércio eletrónico começaram a introduzir o modelo C2M (consumidor-para-fabricante) para a produção e vendas. Neste modelo, os fabricantes reduzem custos, eliminam o excesso de stock e podem criar as suas próprias marcas. Os consumidores, por sua vez, escolhem bens personalizados que realmente correspondem às suas necessidades, promovendo uma cooperação mutuamente vantajosa entre a oferta e a procura. Esta tese centra-se nas seguintes questões: primeiro, como é que a transformação digital das empresas C2M influencia a obtenção de uma vantagem competitiva sustentável; segundo, qual o papel da cooperação transfronteiriça na relação entre a transformação digital e a vantagem competitiva sustentável; e, terceiro, se o tamanho da empresa, a região onde se localiza e o nível de gestão desempenham algum papel na vantagem competitiva sustentável das empresas em transformação digital. Esta dissertação utiliza métodos de investigação empírica tais como entrevistas com especialistas e inquéritos por questionário para verificar as relações hipotéticas entre as variáveis. Através da investigação conduzida, concluiu-se que a preparação tecnológica para a transformação digital, o grau de transformação digital e a extensão da cooperação transfronteiriça têm um impacto positivo na vantagem competitiva sustentável das empresas. A preparação tecnológica para a transformação digital e o grau de transformação digital também têm um impacto positivo na cooperação transfronteiriça. A cooperação transfronteiriça desempenhou um papel mediador entre a preparação tecnológica para a transformação digital, o grau de transformação digital e a vantagem competitiva sustentável das empresas.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Doutoramento em Gestão
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-TD - Teses de doutoramento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
phd_he_xiaoqiang.pdf3,3 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.