Utilize este identificador para referenciar este registo:
http://hdl.handle.net/10071/34035
Registo completo
Campo DC | Valor | Idioma |
---|---|---|
dc.contributor.author | Formato, G. | - |
dc.contributor.author | Cordeiro, G. Í. | - |
dc.date.accessioned | 2025-03-28T13:26:30Z | - |
dc.date.available | 2025-03-28T13:26:30Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.identifier.citation | Formato, G. ., & Cordeiro, G. Í. (2025). Heritage language as identity: Perspectives from the Azorean-American diaspora in New England. Análise Social, 60(255), Article e2305. https://doi.org/10.31447/202305 | - |
dc.identifier.issn | 0003-2573 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10071/34035 | - |
dc.description.abstract | This article calls attention to the sociolinguistic invisibility of young heritage language learners of European Portuguese in New England. Through an exploratory analysis, based on ethnographic and sociolinguistic insights, we highlight the mismatch between top-down Portuguese language instruction policies and bottom-up language experiences in the Azorean-American diaspora in Massachusetts, affecting not only the academic success of those students but also their own ethnolinguistic identity. We critically analyze how a powerful standard language ideology, which is both monolinguist and monocultural, impacts language teaching policies, and thereby question the notion of a singular Portuguese heritage language that masks its internal diversity. | eng |
dc.language.iso | eng | - |
dc.publisher | Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa | - |
dc.rights | openAccess | - |
dc.subject | Portuguese linguistic variation | eng |
dc.subject | Language ideology | eng |
dc.subject | Sociolinguistic ethnography | eng |
dc.subject | Portuguese heritage language teaching | eng |
dc.title | Heritage language as identity: Perspectives from the Azorean-American diaspora in New England | eng |
dc.title.alternative | Língua de herança e identidade: Perspetivas da diáspora Açoriana-Americana em Nova Inglaterra | pt |
dc.type | article | - |
dc.peerreviewed | yes | - |
dc.volume | 60 | - |
dc.number | 255 | - |
dc.date.updated | 2025-03-28T13:24:54Z | - |
dc.description.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | - |
dc.identifier.doi | 10.31447/202305 | - |
dc.subject.fos | Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Ciências da Educação | por |
dc.subject.fos | Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Ciências da Comunicação | por |
dc.subject.fos | Domínio/Área Científica::Humanidades::História e Arqueologia | por |
dc.subject.fos | Domínio/Área Científica::Humanidades::Línguas e Literaturas | por |
dc.subject.fos | Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Antropologia | por |
iscte.identifier.ciencia | https://ciencia.iscte-iul.pt/id/ci-pub-100048 | - |
iscte.journal | Análise Social | - |
Aparece nas coleções: | CIES-RI - Artigos em revistas científicas internacionais com arbitragem científica |
Ficheiros deste registo:
Ficheiro | Tamanho | Formato | |
---|---|---|---|
article_100048.pdf | 195,32 kB | Adobe PDF | Ver/Abrir |
Todos os registos no repositório estão protegidos por leis de copyright, com todos os direitos reservados.