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http://hdl.handle.net/10071/33789
Author(s): | Carreira, Maria Beatriz Fernandes de Castro |
Advisor: | Costa, Renato Jorge Lopes da Pereira, António Ângelo Machado Matos |
Date: | 10-Dec-2024 |
Title: | AI-powered personalization: A behavioural economics perspective in marketing |
Reference: | Carreira, M. B. F. de C. (2024). AI-powered personalization: A behavioural economics perspective in marketing [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/33789 |
Keywords: | Inteligência artificial -- Artificial intelligence Marketing -- Marketing Personalization Economia comportamental -- Behavioral economics Personalização |
Abstract: | With the ever-growing evolution of Artificial Intelligence in recent years, the potential for this
technology to be incorporated in various different fields has been accompanying the trend. This
incorporation has led to increasing efficiency, productivity and growth. In today’s day and age,
e-commerce and online marketing have been utilized as never before, with Artificial
Intelligence playing a big role in this evolution and optimization.
This investigation aims to analyse how there could be an integration of behavioural
economics principles and theories into AI personalization strategies. This study also intends to
assess and better understand the current landscape of AI-Powered personalization in Marketing,
as well as investigate the impact that AI personalization has on the consumer behaviour. In
order to reach the conclusions needed to answer said questions, these three matters were
investigated in depth, on a first instance through the literature review, and later through the
interviews conducted via the qualitative approach.
Through the interviews it was possible to assess that the main reasons on why this
integration would be a success was due to the general opinion that AI and the better
understanding of the consumer behaviour is an asset to any company, leading to an
improvement of overall results. On the other hand, the main reasons why this integration would
be unsuccessful would be the lack of knowledge and know-how of the marketing professionals
and the malfunctioning that still occurs with this technology, ultimately not delivering the
expected results. Com a constante evolução da Inteligência Artificial nos últimos anos, o potencial para a incorporação desta tecnologia em diversas áreas tem acompanhado essa tendência. Esta incorporação tem levado ao aumento da eficiência, produtividade e crescimento. Na atualidade, o e-commerce e o marketing online têm sido utilizados como nunca antes, com a Inteligência Artificial a desempenhar um papel importante nesta evolução e otimização. Esta investigação tem como objetivo analisar como pode haver uma integração dos princípios e teorias da economia comportamental nas estratégias de personalização da IA. Este estudo também pretende avaliar e compreender melhor o panorama atual da personalização potenciada por IA no marketing, bem como investigar o impacto que a personalização da IA tem no comportamento do consumidor. Para alcançar as conclusões necessárias para responder a estas questões, estas três matérias foram investigadas em profundidade, numa primeira instância através da revisão da literatura e, posteriormente, através das entrevistas realizadas via abordagem qualitativa. Através das entrevistas, foi possível avaliar que as principais razões pelas quais esta integração seria um sucesso se devem à opinião geral de que a IA e a melhor compreensão do comportamento do consumidor são um ativo para qualquer empresa, levando a uma melhoria dos resultados gerais. Por outro lado, as principais razões pelas quais esta integração seria mal- sucedida seriam a falta de conhecimento e know-how dos profissionais de marketing, assim como as falhas que ainda ocorrem com esta tecnologia, como a não entrega dos resultados esperados. |
Department: | Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral |
Degree: | Mestrado em Gestão de Empresas |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
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Master_maria_castro_carreira.pdf | 1,07 MB | Adobe PDF | View/Open |
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