Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/33539
Author(s): Carmo, Inês Nunes do
Advisor: Santana, Pedro Figueiredo
Costa, Patrícia Dinis da
Date: 25-Nov-2024
Title: Boosting children’s reading motivation with LLM-Generated story crossovers
Reference: Carmo, I. N. do. (2024). Boosting children’s reading motivation with LLM-Generated story crossovers [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/33539
Keywords: Reading motivation
Large Language Models (LLMs)
Educational mobile tool
Tool design and development
Motivação para a leitura
Aplicação móvel educativa
Desenvolvimento e design da ferramenta
Abstract: It is widely recognised that reading is essential for children's education. Nevertheless, the hours children should spend reading are increasingly being replaced by hours in front of tablets, phones, or computer screens. To counter this trend, in the context of this dissertation, a digital tool was developed by the author that allows educators to create stories that combine children's interests with literary classics. The goal is to motivate reading indirectly by using ChatGPT's generative capabilities to create engaging stories that combine literary classics with children's interests. The tool simulates a digital book on a tablet, with textual and visual content, and was developed under the participatory design paradigm. A user study conducted in Lisbon, Portugal with 20 children shows a positive experience with the tool and an increase in motivation to read the classics after using it. This dissertation presents the design, development, and evaluation of the tool.
É amplamente reconhecido que a leitura é essencial para a educação das crianças. No entanto, as horas que as crianças deveriam passar a ler estão a ser cada vez mais substitu ídas por horas em frente de tablets, telemóveis ou ecrãs de computador. Para contrariar esta tendência, no âmbito desta dissertação foi desenvolvida pelo autor uma ferramenta digital que permite aos educadores criar histórias que combinam os interesses das crianças com clássicos da literatura. O objetivo é motivar a leitura indiretamente, utilizando as capacidades generativas do ChatGPT, para criar histórias cativantes que unem os clássicos da literatura com os interesses das crianças. A ferramenta simula um livro digital num tablet, com conteúdo textual e visual, tendo sido desenvolvida sob o paradigma do design participativo. Um estudo realizado em Lisboa, Portugal, com 20 crianças, mostra uma experiência positiva com a ferramenta e um aumento da motivação para ler os clássicos após a sua utilização. Esta dissertação apresenta a conceção, o desenvolvimento e a avaliação da ferramenta.
Department: Departamento de Ciências e Tecnologias da Informação
Degree: Mestrado em Engenharia Informática
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_ines_nunes_carmo.pdf24,3 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.