Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/3211
Author(s): Murraças, F. F.
Date: Dec-2009
Title: A relevância da cultura na competitividade nacional: o caso da marca Portugal
Collection title and number: DINÂMIA'CET-Working Papers
Keywords: Cultura
Marca
Portugal
Competitividade
Abstract: O ponto de partida para este paper encontra-se na necessidade de estudar o reflexo da cultura e identidade cultural de um território na competitividade económica do mesmo. Partindo deste pano de fundo, focámos a nossa atenção na questão do country branding enquanto veículo de promoção económica nacional, tendo por objectivo final a incidência em quatro indicadores económicos específicos: exportações, investimento directo externo (IDE), “capital humano”, mas mais especificamente o turismo. Como objectivo final, pretendemos argumentar de que forma, num contexto de globalização, a cultura poderá ser vista como matriz de diferenciação económica e, por essa via, de competitividade internacional. Neste âmbito, procedemos à integração da competitividade da economia portuguesa e, em particular, da sua “marca” no nosso modelo de análise. Este trabalho foi desenvolvido numa eminente lógica de estruturação das principais ideias-chave da dissertação por mim apresentada no âmbito do Mestrado em Economia e Políticas Públicas no ISCTE, com o mesmo nome. This paper had its starting point in the willingness to study the influence of the culture and cultural identity of a territory (namely region and country) in its economic competitiveness. From this background we have focused on the country branding initiatives as a vehicle of territorial economic promotion, bearing in mind four main economic indicators: exports, foreign direct investment, human capital, and more specifically, tourism. Our main goal is to discuss how, within the globalization process, culture can be seen as a mean of economic differentiation, and through that, of economic competitiveness. Within this framework, we studied the case of Portugal, especially considering its brand as a way to achieve economic competitiveness. This paper comes as a consequence of my Master Thesis in Economic and Public Policies in ISCTE, which is the background for these following pages.
Peerreviewed: Sim
Access type: Open Access
Appears in Collections:DINÂMIA'CET-WP - Working papers com arbitragem científica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DINAMIA_WP_2009-85.pdf248,77 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.