Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/31384
Author(s): | Santos, Ana Carolina Veríssimo dos |
Advisor: | Monteiro, Lígia |
Date: | 15-Mar-2024 |
Title: | Paternal involvement: Contexts and quality: Its implications for the quality of children’s socio-emotional adjustment |
Reference: | Santos, A. C. V. dos (2023). Paternal involvement: Contexts and quality: Its implications for the quality of children’s socio-emotional adjustment [Tese de doutoramento, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/31384 |
Keywords: | Paternal involvement Child’s age and sex Child's temperament Parenting styles Parental sensitivity Child's behavior problems Envolvimento paterno Idade e sexo da criança Temperamento da criança Estilos parentais Sensibilidade parental Problemas de comportamento da criança |
Abstract: | Despite fathers increased participation in family’s daily-life, especially in childcare, policies promoting children’s healthy development remain mainly focused on mothers, with fathers being often considered as the breadwinner, playmate, or the help when mothers need. Thus, the main goal of this project is to contribute to the growth of knowledge on fathers and their impact on children and sustain new social policies. It’s organized into four studies aiming to: (1) Identify involvement profiles in child-related activities, and explore profile differences between regarding father’s, child’s, and family’s characteristics; (2) Explore how child’s characteristics are associated with father’s involvement; (3) Analyze predictors of involvement, considering fathers’ parenting style, education, working hours, and children’s characteristics; (4) Test the associations between the quality of parenting behaviors, children’s OXT levels and behavioral problems. Overall, the results reveled that fathers who were more involved in all dimensions had higher levels of education, sense of efficacy, mother’s working hours, and family income.
Also, for younger children, fathers were more involved in teaching/discipline and play with more extroverted daughters: whereas with older children, fathers were more involved in teaching/discipline and play when children were higher on negative-affectivity, particularly with boys. Moreover, for father’s involvement in direct care, his education and work hours were significant predictors; for teaching/discipline, his authoritative style; and for play, his education. An interaction between authoritative style and child negative-affect was found for involvement in teaching/discipline and play. Lastly, father’s sensitivity and intrusiveness were negatively and positively, respectively, associated with children’s internalizing difficulties and oxytocin levels. These results will contribute to promoting an active and positive involvement of the father with an impact on the well-being of children and families. Apesar do aumento da participação do pai na vida quotidiana da família, políticas que promovem o desenvolvimento saudável das crianças continuam a centrar-se principalmente nas mães, sendo os pais frequentemente considerados como uma figura secundária. Assim, o principal objetivo deste projeto é contribuir para o crescimento do conhecimento sobre o pai, e o seu papel no desenvolvimento das crianças, de forma a sustentar novas políticas sociais. Está organizado em quatro estudos, com o objetivo de: (1) Identificar perfis de envolvimento paterno e explorar diferenças em função de características do pai, criança e família; (2) Explorar como características da criança estão associadas ao envolvimento do pai; (3) Analisar preditores do envolvimento, considerando o estilo parental, escolaridade, horas de trabalho do pai, e características da criança; (4) Testar associações entre a qualidade dos comportamentos parentais, níveis de oxitocina e problemas comportamentais das crianças. Os resultados em geral, revelaram que pais mais envolvidos em todas as dimensões tinham níveis mais elevados de escolaridade, eficácia parental, horas de trabalho da mãe, e rendimento familiar. Nas crianças mais novas, pais estavam mais envolvidos no ensino/disciplina e brincadeira com filhas mais extrovertidas; nas crianças mais velhas, pais estavam mais envolvidos no ensino/disciplina e brincadeira quando as crianças apresentavam maior afetividade-negativa, especialmente rapazes. Ainda, para o envolvimento nos cuidados diretos, a escolaridade e horas de trabalhoforam preditores significativos; no ensino/disciplina, o estilo autorizante; na brincadeira, a escolaridade. No ensino/disciplina e brincadeira, foi encontrada uma interação entre o estilo autorizante e a afetividade-negativa da criança. Por último, a sensibilidade e a intrusividade do pai estavam negativamente e positivamente, respetivamente, associadas a dificuldades de internalização e níveis de oxitocina das crianças. Estes resultados contribuirão para promover um envolvimento ativo e positivo do pai com impacto no bem-estar das crianças e das famílias. |
Department: | Departamento de Psicologia Social e das Organizações |
Degree: | Doutoramento em Psicologia |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-TD - Teses de doutoramento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
phd_ana_verissimo_santos.pdf | 1,39 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License