Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/31003
Author(s): Carvalho, Joana do Vale Viegas Silva
Advisor: Pereira, Leandro F.
Silva, Rui Vinhas da
Date: 20-Dec-2023
Title: Environmental sustainability in football clubs' strategy: The perception of Sporting Clube de Portugal's fans
Reference: Carvalho, J. do V. V. S. (2023). Environmental sustainability in football clubs' strategy: The perception of Sporting Clube de Portugal's fans [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/31003
Keywords: Organizational strategy
Sustentabilidade ambiental -- Environmental sustainability
Responsabilidade social das empresas -- Corporate social responsibility
Football clubs
Football fans
Sporting Clube de Portugal
Estratégia organizacional
Clubes de futebol
Adepto de futebol
Abstract: The world is in a climate emergency, which makes environmental sustainability and corporate social responsibility relevant in all sectors. Football clubs have been slowly introducing initiatives in their organizational strategy to reduce the negative impact the sector has on the environment. Due to their huge visibility, these efforts can not only have a positive impact in the environment, but also inspire the community. Asynchronous interviews were conducted to a sample of 102 Sporting supporters, aiming at analyzing the level of awareness of Sporting fans to environmental sustainability, the effectiveness of Sporting’s communication about introducing this thematic in its strategy and how the supporters perceive and are impacted by those efforts. The results show that the supporters believe environmental sustainability is relevant in the football sector, but most are unaware of measures being implemented by the club, considering initiatives should tackle transportation, energy efficiency, the stadium and the sports events. This highlighted the need for a better communication strategy of the efforts being put in place by the club, which could bring competitive advantage to Sporting and create a positive impact on its fans.
O mundo está em emergência climática, tornando a sustentabilidade ambiental e a responsabilidade social corporativa relevantes em todos os setores. Coerentemente, os clubes de futebol têm vindo lentamente a introduzir na sua estratégia organizacional iniciativas para reduzir o impacto negativo que o sector tem no ambiente. Devido à sua enorme visibilidade, estes esforços podem não só ter um impacto positivo no ambiente, mas também inspirar a comunidade. Neste estudo foram realizadas entrevistas assíncronas a uma amostra de 95 adeptos do Sporting Clube de Portugal, com o objetivo de analisar (1) o seu nível de sensibilização para a sustentabilidade ambiental, (2) a eficácia da comunicação do Sporting sobre a introdução desta temática na sua estratégia, e (3) a forma como os adeptos percecionam e (4) são impactados por esses esforços. Os resultados mostram que os adeptos acreditam que a sustentabilidade ambiental é relevante no setor do futebol, mas que a maioria desconhece as medidas que estão a ser implementadas pelo clube. Considerando ainda que estas medidas devem focar-se em áreas como os transportes, a eficiência energética, o estádio e os eventos desportivos. Deste modo, os resultados evidenciaram a necessidade de uma melhor estratégia de comunicação das medidas de sustentabilidade ambiental que estão a ser implementadas pelo clube, o que poderá trazer vantagem competitiva ao Sporting e criar um impacto positivo nos seus adeptos.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Mestrado em Gestão de Empresas
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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