Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/30359
Author(s): Machado, Manuel Maria Casquilho de Freitas Lomelino
Advisor: Dias, Álvaro de Borba Cruz Lopes
Date: 23-Nov-2023
Title: Exploring the direct and indirect effects of marketing capabilities on innovation: An analysis of tourism lifestyle entrepreneurs in Portugal
Reference: Machado, M. M. C. de F. L. (2023). Exploring the direct and indirect effects of marketing capabilities on innovation: An analysis of tourism lifestyle entrepreneurs in Portugal [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/30359
Keywords: Empreendedorismo -- Entrepreneurship
Indústria do turismo -- Tourism
Inovação -- Innovation
Auto-eficácia -- Self-efficacy
Proactiveness
Market capabilities
Intense positive feelings
Lifestyle entrepreneur
Proatividade
Capacidades de mercado
Sentimentos positivos intensos
Empreendedores de estilo de vida
Abstract: Lifestyle has been recognized as a significant factor for tourism entrepreneurship and growth in the sector. This research provides insight into Portuguese lifestyle entrepreneurs in the tourism sector. Research on tourism has focused on conceptualizing entrepreneurship informed by economic analysis. This research focuses on studying lifestyle entrepreneurs in the tourism industry in Portugal, prioritizing to understand what the direct and indirect effects of market capabilities on entrepreneurs’ innovation are. For this research, a questionnaire will be administered to Portuguese entrepreneurs. This questionnaire seeks to collect data on these individuals, in order to assess their self-efficacy, proactivity, emotions and innovation capabilities. In addition, this study uses structural equation modeling to analyze the influence that marketing capabilities have on the innovative behavior of entrepreneurs, through the mediating effects (entrepreneurial self-efficacy, intense positive feelings, and proactivity). The results revealed that marketing capabilities had a significant positive influence on entrepreneurial innovation, over the indirect effect of entrepreneurial self-efficacy, intense positive feelings, and proactivity.
O estilo de vida tem sido reconhecido como um fator significante para o empreendedorismo do turismo e para o crescimento do sector. Esta investigação fornece uma visão sobre os empreendedores de estilos de vida portugueses no sector do turismo. As pesquisas sobre turismo têm focado na conceptualização do empreendedorismo informada pela análise económica. Esta pesquisa foca-se em estudar os empreendedores de estilo de vida na indústria do turismo em Portugal, priorizando perceber quais são os efeitos diretos e indiretos das capacidades de marketing sobre a inovação dos empreendedores. Para esta investigação, irá realizar-se um questionário que será entregue aos empreendedores portugueses. Este questionário procura recolher dados sobre estes indivíduos, de modo a avaliar as suas capacidades de autoeficácia, proatividade, emoções e inovação. Para além disso, este estudo utiliza a modelação de equações estruturais para analisar a influência que as capacidades de marketing têm sobre o comportamento inovador dos empreendedores, através dos efeitos mediadores (autoeficácia empresarial, sentimentos intensos positivos e proatividade). Os resultados revelaram que as capacidades de marketing tiveram uma influência positiva significativa na inovação empresarial, por meio do efeito indireto da autoeficácia empresarial, dos sentimentos intensos positivos e da proatividade.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Mestrado em Gestão de Hotelaria e Turismo
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_manuel_lomelino_machado.pdf473,69 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.