Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/29919
Author(s): | Pratas, Marta Rodrigues de Oliveira |
Advisor: | Sequeira, Isabel Rita Soromenho Silva |
Date: | 27-Nov-2023 |
Title: | Motivação e desenvolvimento da força de vendas na indústria farmacêutica através de uma estratégia de gamification |
Reference: | Pratas, M. R. de O. (2023). Motivação e desenvolvimento da força de vendas na indústria farmacêutica através de uma estratégia de gamification [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/29919 |
Keywords: | Gamificação -- Gamification Motivação Equipa comercial Indústria farmacêutica -- pharmaceutical industry Formação e motivação Motivation Sales force Training motivation |
Abstract: | O presente estudo dedicou-se a analisar de forma teórica e empírica a implementação de uma estratégia de gamificação no processo de aprendizagem de equipas comerciais, em particular nas equipas comerciais da Indústria Farmacêutica.
Para isto aplicou-se uma dinâmica gamificada na Reunião de Ciclo para a equipa comercial, após a apresentação técnico-científica dos conteúdos relativos ao produto e à estratégia do ciclo. De modo a aferir o impacto da gamificação na motivação das equipas comerciais, foram analisados dados quantitativos e qualitativos, através de um questionário anónimo em Google Forms, e entrevistas pessoais estruturadas.
Conclui-se que houve aceitação por parte desta população das ferramentas gamificadas para facilitar o processo de aprendizagem e consolidação de conteúdos. The present study was dedicated to analyzing theoretically and empirically the implementation of a gamification strategy in the learning process of commercial teams, particularly in commercial teams from the Pharmaceutical Industry. For this, a gamified dynamic was applied in the Cycle Meeting for the commercial team, after technical-scientific presentation of content related to the product and the cycle strategy. To assess the impact of the experience on the motivation of commercial teams, quantitative and qualitative data were analyzed, using an anonymous questionnaire in Google Forms, and structured personal interviews. Is was concluded that there was acceptance by this population of the gamified tools to facilitate their learning process and content consolidation. |
Department: | Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral |
Degree: | Mestrado em Gestão |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_marta_oliveira_pratas.pdf | 1,05 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.