Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/29917
Author(s): Almeida, Gerusa Roberta Martinelli de
Advisor: Rosa, Miriam Cláudia Henriques de Almeida
Date: 13-Nov-2023
Title: Managing the (in)visible: Reading between the lines of workplace diversity through group theory lenses
Reference: Almeida, G. R. M. de. (2023). Managing the (in)visible: Reading between the lines of workplace diversity through group theory lenses [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/29917
Keywords: Groups
Diversidade -- Diversity
Equity
Inclusion
Interaction
Ambiente de trabalho -- Work environment
Grupos
Equidade
Inclusão
Interação de grupo
Abstract: With the growing interest of companies in the topics of Diversity, Equity, and Inclusion, we observe a significant increase in actions taken by organizations, such as hiring individuals from minority groups and implementing training programs that promote more inclusive and less stereotypical communication. However, it is regrettable that, despite this increasing focus on the subject, Group Theory, which offers a wealth of concepts and understandings about human interactions, has been underutilized in expanding the understanding of diversity management in the business context. This study aimed to establish a connection between Group Theory and the implementation of initiatives related to diversity, equity, and inclusion in the workplace. To achieve this purpose, we collected responses from 84 professionals through an individual questionnaire containing four open-ended questions. Through thematic analysis, based on Braun and Clarke's methodology (2006), we were able to identify two predominant themes in the participants' discourse, relating to their perspectives on diversity, equity, and inclusion in the organizational environment. The results of this study provided significant insights into the shallowness of understanding and experience of these issues within companies. We conclude that there is a long way to go, both in terms of research and practice, for the organizational environment to become truly inclusive and diverse.
Com o crescente interesse das empresas pelo tópico da Diversidade, Equidade e Inclusão, vemos um aumento notável das ações empreendidas pelas organizações, como a contratação de pessoas pertencentes a grupos minoritários e a implementação de treinamentos que promovem comunicações mais inclusivas e menos estereotipadas. No entanto, é lamentável que, apesar desse crescente foco no assunto, a Teoria de Grupos, que oferece uma riqueza de conceitos e compreensões sobre as interações humanas, tenha sido subutilizada na expansão do entendimento da gestão da diversidade no contexto empresarial. Este estudo teve como objetivo estabelecer uma conexão entre a Teoria dos Grupos e a implementação de iniciativas relacionadas à diversidade, equidade e inclusão no ambiente de trabalho. Para atingir esse propósito, coletamos respostas de 84 profissionais por meio de um questionário individual contendo quatro questões abertas. Através da análise temática, com base na metodologia de Braun e Clarke (2006), pudemos identificar dois temas predominantes nos discursos dos participantes, que diziam respeito às suas perspectivas em relação à diversidade, equidade e inclusão no ambiente organizacional. Os resultados deste estudo proporcionaram insights significativos sobre a superficialidade na compreensão e na experiência dessas questões dentro das empresas. Concluímos que há um longo caminho a percorrer, tanto em termos de pesquisa quanto de prática, para que o ambiente organizacional se torne verdadeiramente inclusivo e diversificado.
Department: Departamento de Psicologia Social e das Organizações
Degree: Mestrado em Psicologia das Relações Interculturais
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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