Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/27643
Author(s): | Morais, C. Ramos, M. Cardoso, A. Gonçalves, S. P. Ramos, R. Costa, R. P. Gonçalves, J. P. |
Date: | 2022 |
Title: | Plágio no ensino superior: Mensurar o que os alunos fazem, sabem e julgam saber |
Journal title: | Sociologia On Line |
Number: | 29 |
Pages: | 90 - 108 |
Reference: | Morais, C., Ramos, M., Cardoso, A., Gonçalves, S. P., Ramos, R., Costa, R. P., & Gonçalves, J. P. (2022). Plágio no ensino superior: Mensurar o que os alunos fazem, sabem e julgam saber. Sociologia On Line, 29, 90-108. http://dx.doi.org/10.30553/sociologiaonline.2022.29.4 |
ISSN: | 1647-3337 |
DOI (Digital Object Identifier): | 10.30553/sociologiaonline.2022.29.4 |
Keywords: | Plágio Estudantes do ensino superior Práticas Perceções |
Abstract: | A investigação sobre o plágio entre alunos do ensino superior tem comprovado que esta prática, além de assumir diversas formas, tanto pode resultar de um ato intencional revelador de falta de
honestidade, como de uma ação não intencional decorrente de desconhecimentos acerca do plágio e
das normas a cumprir para o evitar. Este carácter plural e não intencional do plágio coloca atualmente desafios à investigação, quer fundamental, quer aplicada, raras vezes explorados no caso português.
Este artigo debruça-se sobre a discussão metodológica em curso acerca da mensuração da incidência
do plágio no ensino superior, trazendo à colação dados recentes sobre estudantes portugueses e refletindo sobre os prolongamentos dessa discussão na prevenção desta prática fraudulenta. Verifica-se
que a combinação de distintos indicadores permite mensurar de forma mais holística a incidência do
plágio e que a sua prevenção carece de maior aposta em formação sobre uma correta utilização e creditação de fontes. Research on plagiarism among higher education students has shown that this practice, in addition to taking different forms, may result, both, from an intentional act revealing the lack of honesty, and from an unintentional action resulting from lack of knowledge about plagiarism and the rules to be followed to avoid it. This plural and unintentional nature of plagiarism currently raises challenges for research, be it fundamental or applied, rarely explored in the Portuguese case. This article focuses on the ongoing methodological discussion about the measurement of the incidence of plagiarism in higher education, bringing to focus recent data on Portuguese students and reflecting on the extensions of this discussion on the prevention of this fraudulent practice. It is verified that the combination of different indicators allows measuring the incidence of plagiarism in a more holistic way and that its prevention requires a greater emphasis in training about the correct use and crediting of sources. |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | CIES-RN - Artigos em revistas científicas nacionais com arbitragem científica |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
article_91950.pdf | 163,53 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.