Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/27582
Author(s): | Fevereiro, Bárbara Gomes de Sampaio de Torres |
Advisor: | Vaz, Maria João Martins, Paulo Miguel |
Date: | 17-Dec-2022 |
Title: | Ciclo de vida e sucesso de um filme na UCI Cinemas (Lisboa) |
Reference: | Fevereiro, B. G. de S. de T. (2022). Ciclo de vida e sucesso de um filme na UCI Cinemas (Lisboa) [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/27582 |
Keywords: | Sucesso Filme UCI Cinemas Público de cinema Programação -- Programming Success Film Film audience |
Abstract: | Quais são os ingredientes para o sucesso de um filme? O que é, afinal, este sucesso?
Para o compreender, investiguei quais os fatores intrínsecos e extrínsecos a um filme que
viabilizam a sua popularização e motivam o seu sucesso, realizando um estudo de caso
sobre a UCI Cinemas El Corte Inglês, em Lisboa. Comparei os filmes mais vistos neste
cinema multiplex aos mais vistos em Portugal, segundo aqueles fatores, procurando
delinear a programação e público deste cinema face ao contexto nacional.
Justapus esta análise ao posicionamento do cinema (a oferta, manifestada no seu
responsável) sobre as questões suprarreferidas, descortinando os aspetos mais relevantes
da programação da UCI, ao mesmo tempo contrastando-o com o posicionamento do
público de cinema (a procura, espectadores de filmes em sala de cinema), acerca das
mesmas questões, discernindo os seus padrões de consumo de filmes em sala.
A performance dos filmes portugueses foi traçada no período definido, enquanto se
desenhavam as ameaças às salas de cinema: as plataformas de streaming e a pandemia
global provocada pela COVID-19. What are the ingredients towards a film’s success? What is, after all, this success? To understand this, I investigated which intrinsic and extrinsic factors to a film make its popularization possible and motivate its success, conducting a case study on UCI Cinemas El Corte Ingles, in Lisbon. I compared the most viewed films in this multiplex cinema to the most viewed in Portugal, according to those factors, trying to delineate the programming and audience of this cinema in relation to the national context. I juxtaposed this analysis to the cinema's perspective (the offer, manifested in its manager) on the above-mentioned issues, unveiling the most relevant aspects of UCI's programming, at the same time contrasting it with the cinema audience's perspective (the demand, spectators in the cinema), on the same issues, discerning their consumption patterns of movies in the cinema. The performance of portuguese films was traced in the defined period, while threats to cinemas were being drawn: streaming platforms and the global pandemic provoked by COVID-19. |
Department: | Departamento de História |
Degree: | Mestrado em Estudos e Gestão da Cultura |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_barbara_torres_fevereiro.pdf | 1,97 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.