Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/27541
Author(s): Valério, Heloísa Manzi
Advisor: Costa, Cátia Miriam
Rosa, Álvaro Augusto da
Date: 20-Dec-2022
Title: Multinationals in the pandemic context: The case of Brazilian companies and China
Reference: Valério, H. M. (2022). Multinationals in the pandemic context: The case of Brazilian companies and China [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/27541
Keywords: COVID-19
Brazil
China
Multinational firms
International business
Abstract: The COVID-19 public health crisis and policy efforts to combat it have led to significant economic and commercial consequences (Evenett, 2020). Multinational enterprises had to strive to respond to the new reality (Van Assche & Lundan, 2020), particularly companies doing business with China (Chen et al., 2021). The role of China as a manufacturing hub and as Brazil´s main trading partner disrupted several companies in the Latin American country. The closing of borders and confinement measures made trade difficult and more expensive (Morgan et al., 2021); together with the economic slowdown, the international business in Brazil faced undeniable challenges. Thus, two research questions were raised to investigate the main challenges faced and the strategies used by Multinationals in Brazil to overcome the COVID-19 crisis. In this exploratory study, we used a literature review, questionnaires, and interviews directed at specific professionals in Brazil who deal with China. The key findings reflect the main challenges of Brazilian international companies in their business with China and the strategies they have implemented to overcome them. This study shows how companies in the same context could reanalyze their operational planning and avoid future disruptions.
A crise de saúde pública do COVID-19 e os esforços políticos para combatê-la levaram a consequências econômicas e comerciais significativas (Evenett, 2020). As empresas multinacionais tiveram que se esforçar para responder à nova realidade (Van Assche & Lundan, 2020), principalmente as empresas que fazem negócios com a China (Chen et al., 2021). O papel da China como polo fabril e principal parceiro comercial do Brasil gerou disrupção para diversas empresas do país latino-americano. O fechamento das fronteiras e as medidas de confinamento tornaram o comércio complicado e mais caro (Morgan et al., 2021), e junto com os resultados da desaceleração econômica, os negócios internacionais no Brasil tiveram desafios inegáveis a enfrentar. Desta forma, foram levantadas duas perguntas de partida para investigar os principais desafios enfrentados e as estratégias utilizadas pelas Multinacionais no Brasil para superar a crise do COVID-19. Este estudo exploratório foi realizado por meio de revisão de literatura, além de questionários e entrevistas direcionados a profissionais específicos no Brasil que lidam com a China. Os principais resultados retidos são os principais desafios das empresas brasileiras internacionais em seus negócios com a China e as estratégias por elas implementadas. Assim, este estudo permite que empresas no mesmo contexto reanalisem seu planejamento operacional e evitem futuras disrupções.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Mestrado em Gestão Internacional
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_heloisa_manzi_valerio.pdf445,87 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.