Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/27449
Author(s): | Gonçalves, Jorge Alexandre da Silva |
Advisor: | Santos, André Leal Pardal, Joana Martinho de Almeida Costa |
Date: | 19-Dec-2022 |
Title: | A hint generation system for introductory programming exercises in Java |
Reference: | Gonçalves, J. A. da S. (2022). A hint generation system for introductory programming exercises in Java [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/27449 |
Keywords: | Introductory programming Hint generation Recommender systems Autonomous work Introdução à programação Geração de dicas Sistema de recomendação Trabalho autónomo |
Abstract: | Teaching and learning programming is a real challenge for teachers and students.
Students starting to code for the first time, feeling stuck when trying to solve a programming
exercise is normal, and teachers should support them in this case. The student
who works autonomously can create a proactive attitude towards his education.
With the current evolution of technology and world events, the remote environment for
education is a reality, so tools that can help students, guiding them when they need
it, can be important to give them the necessary autonomy.This dissertation proposes a
recommendation system that can be integrated into any exercise platform to recognize
a partially written code and generate reliable and useful tips (combined with positive
feedback) whenever the student needs support, based on a solution previously set by
the teacher. This dissertation describes the implementation of such a recommendation
system, based on abstract syntax trees and tree editing distance. A system prototype
composed of a REST API and a Web frontend was developed as a materialization of the
proposed approach. Ensinar e aprender programação é um verdadeiro desafio para professores e alunos. É normal os alunos que começam a codificar pela primeira vez sentirem-se bloqueados ao tentar resolver um exercício de programação, ficando dependentes de ajuda de professores ou alguém mais experiente para progredir. Porém, o aluno que trabalha de forma autónoma pode desenvolver uma atitude proativa em relação à sua educação. Com a atual evolução da tecnologia e os acontecimentos mundiais, o ambiente remoto para educação é uma realidade, e logo, ferramentas que possam auxiliar os alunos, orientando-os quando precisam, podem ser importantes para dar-lhes a autonomia necessária. Esta dissertação propõe um sistema de recomendação que pode ser integrado em qualquer plataforma de exercícios para reconhecer um código parcialmente escrito e gerar dicas confiáveis e úteis (combinadas com feedback positivo) para ajudar no progresso sempre que o aluno precisar de apoio. As dicas são geradas com base numa solução previamente definida pelo professor. Esta dissertação descreve a implementação de tal sistema de recomendação, baseado em árvores de sintaxe abstrata e distância de edição das mesmas. Foi desenvolvido um protótipo de sistema composto por uma API REST e um frontend Web como materialização da abordagem proposta. |
Department: | Departamento de Ciências e Tecnologias da Informação |
Degree: | Mestrado em Engenharia Informática |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_jorge_silva_goncalves.pdf | 1,62 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.