Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/26448
Author(s): | Balhico, Ana Isabel Pinto |
Advisor: | Pereira, Renato |
Date: | 24-Oct-2022 |
Title: | Strategic entrepreneurship in a cross-national perspective: Evidence from Portuguese and French ventures |
Reference: | Balhico, A. I. P. (2022). Strategic entrepreneurship in a cross-national perspective: Evidence from Portuguese and French ventures [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/26448 |
Keywords: | Strategic entrepreneurship Cultura -- Culture Cross-country study Empreendedorismo estratégico Estudo entre países |
Abstract: | Many studies have proven different levels of entrepreneurship across countries and cultures. The influence of an individual’s culture in the probability that they will start a business is different from how the business is actually managed by a group of individuals of that same culture.
Understanding how new ventures in different countries conduct Strategic Entrepreneurship is unclear. Also, in what ways might a country’s culture affect the firm’s entrepreneurial practises?
Qualitative research was conducted on technology start-ups from two countries – Portugal and France – to identify these differences.
The study shows that there are substantial differences comprising opportunity-seeking, performance, and long-term orientation behaviours.
The implications of cultural bias’ awareness on entrepreneurial success are discussed. Muitos estudos têm vindo a provar a existência de diferentes níveis de empreendedorismo entre países e culturas. A influência da cultura de um indivíduo na probabilidade de este abrir uma empresa é diferente de como a empresa é efetivamente gerida por um grupo de indivíduos da mesma cultura. A forma como novas empresas em diferentes países executam práticas de Empreendedorismo Estratégico não é evidente. Além disso, de que forma pode a cultura de um país afetar as práticas de uma nova empresa? Foi realizado um estudo qualitativo constituído por novas empresas na área da tecnologia de dois países - Portugal e França – de modo a identificar estas diferenças. O estudo mostra que existem diferenças substanciais relativas aos comportamentos de procura de oportunidades, de performance e de orientação a longo prazo. Foram discutidas as implicações do reconhecimento de tendências culturais no sucesso da empresa. |
Department: | Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral |
Degree: | Mestrado em Gestão |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_ana_pinto_balhico.pdf | 834,69 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.