Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/26448
Author(s): Balhico, Ana Isabel Pinto
Advisor: Pereira, Renato
Date: 24-Oct-2022
Title: Strategic entrepreneurship in a cross-national perspective: Evidence from Portuguese and French ventures
Reference: Balhico, A. I. P. (2022). Strategic entrepreneurship in a cross-national perspective: Evidence from Portuguese and French ventures [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/26448
Keywords: Strategic entrepreneurship
Cultura -- Culture
Cross-country study
Empreendedorismo estratégico
Estudo entre países
Abstract: Many studies have proven different levels of entrepreneurship across countries and cultures. The influence of an individual’s culture in the probability that they will start a business is different from how the business is actually managed by a group of individuals of that same culture. Understanding how new ventures in different countries conduct Strategic Entrepreneurship is unclear. Also, in what ways might a country’s culture affect the firm’s entrepreneurial practises? Qualitative research was conducted on technology start-ups from two countries – Portugal and France – to identify these differences. The study shows that there are substantial differences comprising opportunity-seeking, performance, and long-term orientation behaviours. The implications of cultural bias’ awareness on entrepreneurial success are discussed.
Muitos estudos têm vindo a provar a existência de diferentes níveis de empreendedorismo entre países e culturas. A influência da cultura de um indivíduo na probabilidade de este abrir uma empresa é diferente de como a empresa é efetivamente gerida por um grupo de indivíduos da mesma cultura. A forma como novas empresas em diferentes países executam práticas de Empreendedorismo Estratégico não é evidente. Além disso, de que forma pode a cultura de um país afetar as práticas de uma nova empresa? Foi realizado um estudo qualitativo constituído por novas empresas na área da tecnologia de dois países - Portugal e França – de modo a identificar estas diferenças. O estudo mostra que existem diferenças substanciais relativas aos comportamentos de procura de oportunidades, de performance e de orientação a longo prazo. Foram discutidas as implicações do reconhecimento de tendências culturais no sucesso da empresa.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Mestrado em Gestão
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_ana_pinto_balhico.pdf834,69 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.