Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10071/26257
Autoria: Gillespie, Éilis
Orientação: Santos, Maria Conceição
Zarb, Julian
Data: 7-Out-2021
Título próprio: Can a visit to a simulated tourism environment substitute the impulse to travel and experience the 'real thing'? The case of the World Showcase at Disney's EPCOT
Referência bibliográfica: Gillespie, É. (2021). Can a visit to a simulated tourism environment substitute the impulse to travel and experience the 'real thing'? The case of the World Showcase at Disney's EPCOT [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/26257
Palavras-chave: Simulated tourism environments
Disney´s EPCOT
Visit intention
Existential authenticity
Travel constraints
Travel motivations
Ambientes de turismo simulados
Intenção de visita
Percepção de existência de autenticidade
Restrições para se viajar
Motivações para se viajar
Resumo: This study aims to investigate the relationship between travel constraints, travel motivations and existential authenticity on the intention to accept a simulated tourism environment as a substitute for real travel. This is a pertinent line of research given the fact that tourism environments, experiences, and destinations are increasingly being simulated, thus the need for research on the subject will no doubt gain traction as we move into the future. A unique questionnaire was designed and submitted to a convenient sample of 210 past visitors to Disney's World Showcase at EPCOT in Orlando, Florida. In the estimation of the proposed model, mediation effects were found, with significant positive and negative relationships, between the travel constraints, and the dependent variables (1) the intention to visit the real places (Y1) or (2) the intention to accept the World Showcase as a substitute for real travel (Y2), when the mediating variables are the travel motivations. Interaction effects were also detected between certain travel motivations and (1) the intention to visit the real places (Y1) or (2) the intention to accept the World Showcase as a substitute for real travel (Y2), when the moderator is the perception of existential authenticity during their visit to EPCOT. Those who possess strong perceptions of existential authenticity during their visit, were less likely to want to visit the real places/landmarks - however, on the whole, it is not supported that these simulated tourism experiences could spoil or even substitute a trip overseas.
Este estudo visa investigar a influência das restrições e motivações para se viajar bem como da perceção de autenticidade, na intenção de aceitar um ambiente de turismo simulado como um substituto de uma viagem ao local real. Tem vindo a crescer a oferta de simulação de experiências e de destinos reais turísticos, pelo que esta via de pesquisa precisa de se aprofundar. Um questionário exclusivo foi elaborado e enviado a uma amostra por conveniência de 210 visitantes do Disney's World Showcase no EPCOT em Orlando, Flórida. Na estimação do modelo proposto, foram encontrados efeitos de mediação, com relações positivas e negativas significativas, entre as restrições para se viajar e as variáveis dependentes (1) intenção de se visitar os lugares reais (Y1) ou (2) a intenção de aceitar o World Showcase como um substituto da viagem real (Y2), quando as motivações para se viajar são as variáveis mediadoras. Este estudo revela, também, efeitos de interação entre certas motivações para se viajar e (1) a intenção de aceitar ou não o World Showcase como um substituto para a viagem real (Y2), quando a variável moderadora é a percepção de autenticidade durante uma visita simulada ao EPCOT. Aqueles que possuem fortes percepções de existência de autenticidade durante a sua visita ao EPCOT, são menos propensos a querer visitar os locais / monumentos reais. No entanto, em geral este estudo não suporta a hipótese de que ambientes de turismo simulados possam substituir uma viagem ao local real.
Designação do Departamento: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Designação do grau: Mestrado em Erasmus Mundus em Desenvolvimento de Turismo e Cultura
Arbitragem científica: yes
Acesso: Acesso Embargado
Aparece nas coleções:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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