Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/2534
Author(s): Sanganha, Miguel Nobre Batista
Advisor: Dias, João Carlos Quaresma
Silva, João Manuel Vilas-Boas da
Date: 28-Mar-2011
Title: As fronteiras do outsourcing numa 4PL
Reference: SANGANHA, Miguel Nobre Batista - As fronteiras do outsourcing numa 4PL [Em linha]. Lisboa: ISCTE, 2009. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/2534>.
Keywords: 4PL
competitividade
Logística e externalização
competitiveness
Logistics and Outsourcing
Abstract: Com a evolução da externalização das actividades Logísticas, os Operadores Logísticos sentiram igualmente necessidade de evoluir, de forma a corresponder mais eficazmente às crescentes expectativas dos seus clientes. Neste contexto, o presente trabalho tem como principal objectivo evidenciar a vantagem competitiva obtida por um Operador Logístico, uma empresa de serviços 3PL (third party logistics), ao evoluir para um tipo de prestação mais abrangente designada de 4PL (fourth party logistics). Evidenciamos também que a organização, por ser uma 4PL responde mais adequadamente às novas exigências de mercado, visto ter capacidade para ser o único contacto Logístico para as empresas clientes. Para serem entendidas as fronteiras do Outsourcing numa 4PL, na presente pesquisa de novas oportunidades de negócio, foram gerados dados primários através da realização de múltiplas entrevistas e cruzamento de informação. O método de recolha utilizado assentou no inquérito por amostragem, com recurso à referida técnica de entrevista estruturada, realizada a um conjunto de empresas do concelho de Nelas. No final, e com base nos dados recolhidos, apresentamos um modelo de proposta de Outsourcing, passível de utilização por uma das empresas estudadas.
With the evolution of outsourcing logistic activities, logistical operators also felt the need to evolve in order to more effectively meet the growing expectations of the customers. In this context, this work is to highlight the competitive advantage obtained by a logistic operator, a 3PL services company (third party logistics), to evolve into a more comprehensive type of service called 4PL (fourth party logistics). We also show that after this change, the organization began to respond more adequately to the new market demands because it was formed as the sole logistic contact for the business customers. To understand the boundaries of the outsourcing in a 4PL in this search for new business opportunities, primary data were generated by conducting multiple interviews and the crossing of information. The method of collection used in the survey was based on sampling, using the technique of the structured interview made to a number of companies in the municipality of Nelas. Finally, and based on the collected data, we present a proposed model of Outsourcing, able to be used by one of the studied companies.
Degree: Mestrado em Gestão e Engenharia Industrial
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1. CAPA E AGRADECIMENTOS.pdf82,71 kBAdobe PDFView/Open
2. ÍNDICE.pdf141,43 kBAdobe PDFView/Open
3. CORPO DO TRABALHO.pdf1,18 MBAdobe PDFView/Open
RESUMO . ABSTRACT.doc38,5 kBMicrosoft WordView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.