Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/23727
Author(s): Xinyi Zhang
Advisor: Ramalho, Nelson Jorge Campos
Date: 25-Nov-2021
Title: Entrepreneurial leadership to foster innovative output via psychological empowerment: Role modeling is not enough
Reference: Zhang, X. (2021). Entrepreneurial leadership to foster innovative output via psychological empowerment: Role modeling is not enough [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/23727
Keywords: Entrepreneurial leadership
Psychological empowerment
Creativity encouragement
Innovation
Chinese enterprises
Liderança empreendedora
Capacitação psicológica
Encorajamento da criatividade
Inovação
Empresas chinesas
Abstract: This thesis discussed the mediator role of psychological empowerment (PSE) between the relationship of entrepreneurial leadership (EL) and innovative output, comprehending the facilitating role of leaders’ creativity encouragement. This model was inspired by Kaizen and quality management philosophy as well as Bandura’s social learning theory. Using a snow-ball sampling technique, this research collected data from a questionnaire from 271 employees working in companies around China. Findings show EL fosters innovative output via PSE, and also, that creativity encouragement only interacts in this indirect effect. PSE is a powerful intermediate variable, especially when it is reinforced by leadership creativity encouragement. Both seem to be needed to turn entrepreneurial leadership into innovative output.
Esta tese discutiu o papel mediador do empoderamento psicológico (PSE) na relação entre a liderança empreendedora (LE) e a inovação, compreendendo o papel facilitador do encorajamento da criatividade por parte dos líderes. Este modelo foi inspirado no Kaizen e na filosofia de gestão da qualidade, bem como na teoria da aprendizagem social de Bandura. Utilizando uma técnica de amostragem de bola de neve, esta investigação recolheu dados, via questionário, de 271 empregados que trabalhavam em empresas de toda a China. Os resultados mostram que a LE promove a inovação via PSE, e também, que o encorajamento da criatividade só interage neste efeito indireto. A PSE é uma variável mediadora poderosa, especialmente quando é reforçada pelo encorajamento da criatividade por parte da liderança. Ambas parecem ser necessárias para transformar a liderança empresarial em inovação.
Degree: Mestrado em Gestão de Recursos Humanos e Consultadoria Organizacional
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_xinyi_zhang.pdf708,05 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.