Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/22986
Author(s): Zhao, Mengyang
Advisor: Silva, Sílvia Costa Agostinho da
Date: 20-Jul-2021
Title: The role of autonomy, status conflict and techno-complexity in exhaustion and self-efficacy: a study with chinese university teachers
Reference: Zhao, M. (2021). The role of autonomy, status conflict and techno-complexity in exhaustion and self-efficacy: a study with chinese university teachers [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/22986
Keywords: Exhaustion
Autonomy
Status conflict
Techno-complexity
Auto-eficácia -- Self-efficacy
Exaustão
Autonomia
Conflito de estatuto
Complexidade tecnológica
Abstract: Since the transformation of higher educational system, university teachers are confronting lots of challenges and stress at workplace. Previous studies have explored job demands and job resources played a significant role in explaining exhaustion of employees. In this study, 172 Chinese university teachers participated in the questionnaire survey. This cross-sectional study aimed to analyze how autonomy, status conflict, and techno-complexity could impact emotional exhaustion according to the JD-R model and how self-efficacy, as a moderator, could moderate these relationships. Results showed that autonomy negatively related to exhaustion, however, status conflict and techno-complexity were positively associated with exhaustion. The results revealed that the interaction of autonomy and higher-level self-efficacy was significant in predicting exhaustion. Additionally, the interaction of lower self-efficacy and status conflict was significant in predicting exhaustion. Furthermore, the interaction between techno-complexity and both levels of self-efficacy were statistically significant in predicting exhaustion. These results revealed that higher level of status conflict and higher level of techno-complexity were associated with exhaustion when self-efficacy was low. The practical implications of the results, limitation, and some suggestions for future research are presented at the end of the study.
Com a transformação do sistema de ensino superior, os professores universitários estão enfrentando muitos desafios e estresse no local de trabalho. Estudos anteriores concluíram que as exigências e recursos do trabalho desempenham um papel importante na explicação da exaustão nos trabalhadores. Neste estudo, 172 professores universitários chineses participaram através da resposta a um questionário. Este estudo transversal teve como objetivo analisar como a autonomia, o conflito de estatuto e a complexidade tecnológica podem ter impacto na exaustão emocional utilizando o modelo JD-R e verificar de que modo a autoeficácia pode moderar estas relações. Os resultados mostraram que a autonomia estava negativamente associada à exaustão, porém, o conflito de estatuto e a complexidade tecnológica estavam positivamente relacionadas com a exaustão. Os resultados revelaram também um impacto significativo da interação entre autonomia e a autoeficácia elevada na exaustão. Adicionalmente, a interação entre a autoeficácia baixa e o conflito de estatuto foi significativa na previsão de exaustão. Além disso, a interação entre a complexidade tecnológica e os dois níveis de autoeficácia foram estatisticamente significativos na previsão da exaustão. Estes resultados revelaram que níveis mais elevados de conflito de estatuto e de complexidade tecnológica estavam associados à exaustão quando a autoeficácia era baixa. No final do estudo apresentam-se as implicações práticas dos resultados, as limitações e algumas sugestões para pesquisas futuras.
Degree: Mestrado em Gestão de Recursos Humanos e Consultadoria Organizacional
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_mengyang_zhao.pdf732,21 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.