Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/22347
Author(s): | Bio, José Manuel Brito |
Advisor: | Mamede, Ricardo Paes |
Date: | 15-Dec-2020 |
Title: | Determinantes e implicações da certificação de sistemas de qualidade de gestão pelas empresas portuguesas no período 2006-2015 |
Reference: | Bio, J. M. B. (2020). Determinantes e implicações da certificação de sistemas de qualidade de gestão pelas empresas portuguesas no período 2006-2015 [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/22347 |
Keywords: | ISO9000 QMS Desempenho empresarial Produtividade Company performance Productivity |
Abstract: | Melhorar as práticas de gestão é uma necessidade para as empresas desenvolverem o seu
desempenho, nomeadamente os seus indicadores financeiros.
Este trabalho, analisa se a certificação ISO 9000, considerada internacionalmente uma das receitas
mais populares para atingir esse desiderato, produz, ou não, os resultados esperados, de melhoria de
desempenho.
Para tal são mobilizadas análises estatísticas descritivas de forma empírica, suportado em dados de
várias fontes (INE, IPAC), comparando indicadores de desempenho, baseados na produtividade,
resultados operacionais e intensidade exportadora, a partir de amostras obtidas de dados do INE, com
uma abordagem aproximadamente contrafactual, entre empresas certificadas e não certificadas em
Portugal.
A análise é contextualizada com o estudo da evolução de número de empresas certificadas, estudo do
ciclo de vida da certificação, e a evolução de desempenho, antes e depois da certificação.
A fim de aferir a adoção, pelas empresas Portuguesas, do processo de certificação, são estudadas, com
base na literatura, as prescrições da norma ISO 9000, que serão mais suscetíveis de induzir uma
melhoria de resultados financeiros, e como seria possível diferenciar as diversas modalidades de
implementação concreta do processo de certificação. Improving management practices is a requirement for companies to develop their performance, namely their financial indicators. This work analyses whether ISO 9000 certification, considered internationally as one of the most popular recipes to achieve this goal, produces the expected results of performance improvement. To this end, descriptive statistical analyses are mobilised in an empirical manner, supported by data from various sources (INE, IPAC), comparing performance indicators, based on productivity, operational results and export intensity, from samples obtained from INE data, with an approximately counterfactual approach, between certified and non-certified companies in Portugal. The analysis is contextualised with the study of the evolution of the number of certified companies, the study of the certification life cycle, and the evolution of performance, before and after certification. In order to assess the adoption by Portuguese companies of the certification process, the prescriptions of the ISO 9000 standard are studied, based on the literature, which will be more prone to lead to improved financial results, and how it would be possible to differentiate the various methods of concrete implementation of the certification process. |
Degree: | Mestrado em Economia e Políticas Públicas |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_jose_brito_bio.pdf | 5,37 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.