Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/22092
Author(s): Silva, Ricardo Cardoso da
Advisor: Santos, André Leal
Ribeiro, Ricardo Daniel Santos Faro Marques
Date: 4-Dec-2020
Title: Enhancing textual explanations for Java methods with variable role knowledge
Reference: Silva, R. C. da. (2020). Enhancing textual explanations for Java methods with variable role knowledge [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/22092
Keywords: Pedagogy
Programming
Interpretation
Pedagogia
Programação
Interpretação
Abstract: During their early stages of learning programming, students will naturally face various obstacles in their journey to understand the various programming concepts. Although the teacher is responsible for helping with these events, students still have difficulty understanding the basic concepts of programming and a low understanding of these can jeopardize students' future projects. To improve this learning experience, this dissertation presents a prototype that can translate basic methods into a textual explanation, which is also enriched with the knowledge of variable roles. First, based on a previous experience, two studies were made, the first analyzes the metadiscourse of how code is explained and the second focuses on how each variable role influences an explanation, these serve as the basis for the implementation structure. For the evaluation, we made a questionnaire that contains translations for different basic methods and sent it to several experienced teachers to evaluate, from one to five in functionality, completeness, and readability. The results show that half of the translations received good results, with most votes being four or five. However, in specific methods, the results show that it had low performance and so, the prototype was adapted to perform better in these situations. The results show that knowledge of variable roles can be used to improve textual components, and these can be useful to improve the initial learning experience, at least from a teacher's perspective.
Durante as suas fases iniciais de aprendizagem de programação, os estudantes naturalmente vão deparar-se com vários obstáculos no seu percurso para compreender os vários conceitos de programação. Apesar do professor ser responsável por ajudar nestas situações, alunos ainda têm dificuldades para entender os conceitos básicos de programação e uma baixa compreensão destes pode arriscar futuros projetos dos alunos. Para melhorar esta experiência de aprendizagem, esta dissertação apresenta um protótipo que pode traduzir métodos básicos numa explicação textual, que também é enriquecido com o conhecimento de papéis de variáveis. Primeiro, com base numa experiência anterior, foram feitos dois estudos, o primeiro analisa o metadiscurso de como código é explicado e o segundo centra-se em entender como cada papel de variável influencia explicações de professores, estes servem de base para a estrutura da implementação. Para a avaliação, fizemos um questionário que contém explicações para diferentes métodos básicos e enviámo-lo a vários professores experientes para avaliar, de um a cinco em funcionalidade, completude e legibilidade. Os resultados mostram que metade das traduções recebem bons resultados, com maior parte dos votos sendo quatros ou cincos. No entanto, em métodos específicos, os resultados mostram que teve um baixo desempenho e sendo assim, o protótipo foi adaptado para ter um melhor desempenho nessas situações. Os resultados mostram que o conhecimento de papéis variáveis pode ser utilizado para melhorar componentes textuais e essas podem ser úteis para melhorar a experiência de aprendizagem inicial, pelo menos na perspetiva de um professor.
Degree: Mestrado em Engenharia Informática
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_ricardo_cardoso_silva.pdf1,46 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.