Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/22025
Author(s): Gomes, João Pedro Grangeia
Advisor: Werner, Cláudia Maria Lima
Abreu, Fernando Brito e
Date: 21-Dec-2020
Title: Learning to code in class with MOOCs: Process, factors and outcomes
Reference: Gomes, J. P. G. (2020). Learning to code in class with MOOCs: Process, factors and outcomes [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/22025
Keywords: Learn programming
MOOC
Python
Programming contest
Hackathon
Aprender programação
Concurso de programação
Abstract: Problem: Python became the most popular programming language in recent years, beating Java, the programming language still widely used as the main programming language in many undergraduate degrees on computer science related areas. Students from those degrees often do not get Python in their syllabus, but the job market is demanding it increasingly. Objective: To assess if learning a new programming language by following a MOOC is feasible in a fully dedicated mode and allows achieving a learning outcome comparable to the traditional in-class learning process. Proposal: Students from undergraduate degrees lacking Python skills followed a dedicated and intensive learning process on that language based on an in-class MOOC. The latter is suitable for students with some background in programming, as is the case, allowing a faster learning pace. Participants’ subjective perception of the corresponding workload was monitored. Validation: A programming contest, using an automatic judge, was used as a validation for this proposal. Two groups of students participated: those from three degrees lacking Python, which followed the proposed MOOC (experimental group), and those from the degree that includes Python programming, which had a traditional in-class learning process (control group). Conclusions: The experiment results were analysed and it was inferred that the proposed in-class MOOC learning approach is as effective as the traditional learning approach. Furthermore, it was identified that the students’ average grades obtained in the previous programming courses taken as part of their degree’s syllabus and the number of MOOC modules finished in the context of this experiment directly influence the number of points obtained in the contest.
Problema: Nos últimos anos, Python tornou-se a linguagem de programação mais popular, ultrapassando o Java, que continua a sermuito usada como principal linguagem de programação em muitas licenciaturas relacionadas com informática. Estas licenciaturas acabam muitas vezes por não oferecer esta competência aos estudantes, no entanto o mercado de trabalho procura-a cada vez mais. Objectivo: Avaliar a possibilidade de aprender uma nova linguagem de programação através de um MOOC num regime de total dedicação. E por fim, perceber se este permite obter resultados comparáveis ao ensino tradicional. Proposta: Os estudantes com falta de conhecimentos de Python realizaram um processo de aprendizagem intensivo desta linguagem através de um MOOC em sala de aula. Este último é adequado a estudantes com alguns conhecimentos de programação, permitindo assim um ritmo mais rápido de aprendizagem. A perceção subjetiva dos participantes sobre a respetiva carga de trabalho foi monitorizada. Validação: Realização de um concurso de programação recorrendo a um juiz automático. Dois grupos de estudantes participaram neste concurso: estudantes das 3 licenciaturas sem conhecimentos de Python, que realizaram o MOOC (grupo experimental), e os estudantes da licenciatura que inclui Python e que teve uma aprendizagem tradicional (grupo de controlo). Conclusões: Os resultados deste experimento foram analisados e inferiu-se que a aprendizagem de um MOOC em sala de aula é tão eficaz quanto o ensino tradicional. Para além disso, foi também verificado que a média de notas dos estudantes obtida nas unidades curriculares de programação que já frequentaram no seu curso e o número de módulos feitos no MOOC no contexto desta experiência influenciam diretamente os pontos obtidos no concurso de programação.
Degree: Mestrado em Informática e Gestão
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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