Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/21465
Author(s): | Farinha, Filipa Pereira |
Advisor: | Almeida, Teresa Seabra de |
Date: | 17-Dec-2020 |
Title: | Trajetórias escolares, aspirações e expectativas de alunos do ensino profissional |
Reference: | Farinha, F. P. (2020). Trajetórias escolares, aspirações e expectativas de alunos do ensino profissional [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/21465 |
Keywords: | Ensino profissional Desempenho escolar Escolhas e expectativas Vocational education School performance Choices and expectations |
Abstract: | Nesta investigação, realizada numa escola profissional com dois polos distintos, pretendeu-se conhecer o percurso escolar dos alunos, assim como as aspirações e expectativas que estes têm em relação ao futuro escolar e profissional. De acordo com a análise da informação recolhida, através de questionários aos alunos, foi possível sabermos que (i) o percurso escolar deste grupo é marcado por diversas retenções e o maior ou menor apoio da família aparece como muito relevante nestes percursos escolares, (ii) que os rapazes continuam a escolher as áreas mais técnicas enquanto que as raparigas escolhem as áreas mais direcionadas para as temáticas sociais. Em relação às expectativas quanto ao futuro, grande parte dos jovens pretende, após o curso, ingressar no mercado de trabalho, planeando, no entanto, prosseguir os estudos. In this investigation, carried out in a professional school with two distinct poles, we intend to get to know a little more about students school path's, as well as the aspirations and expectations of the future of this group, that is, to understand who are currently the students who attend this school's teaching model and what they hope to do after finishing the course. After the analysis of the collected information from questionnaires it’s possible to verify that family's support is fundamental in the students school path, this group is marked by several retentions and we can observe that boys continue to choose the most technical areas while girls choose the most socially oriented areas. Taking into account future expectations, there's a large part that intends to enter the job market, however, the majority of these students intend to continue their studies. |
Degree: | Mestrado em Educação e Sociedade |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_filipa_pereira_farinha.pdf | 440,08 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.