Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/21098
Author(s): | Fonseca, Mafalda Coelho Terenas Bruschy da |
Advisor: | Pinto, Paula Cristina André dos Ramos |
Date: | 27-Nov-2020 |
Title: | Ciclos de fotomontagem e intervenção social: Martha Rosler e Ugur Gallenkus |
Reference: | Fonseca, M. C. T. B. da (2020). Ciclos de fotomontagem e intervenção social: Martha Rosler e Ugur Gallenkus [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/21098 |
Keywords: | Fotomontagem Martha Rosler Ugur Gallenkus Arte interventiva Cultura visual -- Visual culture Teoria da imagem Photomontage Interventional art Image theory |
Abstract: | A presente dissertação explora a fotomontagem com particular ênfase nos contextos sociais e
políticos, investigando a sua função em ambientes interventivos. Partindo deste intuito,
analisou-se esta temática desde a segunda década do século XX até aos dias de hoje, garantindo
uma abordagem mais atualizada e inovadora da utilização de planos montados na transmissão
e expressão de ideais que pretendem reformular as diferentes realidades sociais da nossa
contemporaneidade.
É estudada a relação entre o montar de uma imagem, através das diversas ferramentas que
foram evoluindo ao longo deste período, o seu observar, percecionar e interpretar, e o
compromisso social, analisando como estudos de caso os dois fotomontadores Martha Rosler e
Ugur Gallenkus. A análise destes artistas, que apesar de partilharem a mesma técnica divergem
no seu corte temporal de atuação e no aspeto formal, permitiu criar uma abordagem comparativa
e de certa forma evolutiva que enriqueceu o estado da arte da fotomontagem interventiva e
ampliou a visão da sua presença nos meios digitais. The present dissertation explores photomontage with particular emphasis on the social and political contexts, investigating its role in interventional environments. Based on this intention, this theme was analyzed from the second decade of the twentieth century to the present day, ensuring a more updated and innovative approach to the use of assembled plans in the transmission and expression of ideals that intend to reformulate the different social realities of our contemporaneity. It is studied the relationship between the assembling of an image, through the various tools that have evolved over this period, its observation, perception and interpretation, and social commitment, analyzing as case studies the two photomontage creators Martha Rosler and Ugur Gallenkus. The analysis of these artists, who despite sharing the same technique, diverge in their temporal cut of performance and in the formal aspect, allowed to create a comparative and somewhat evolutionary approach that enriched the state of the art of interventional photomontage and broadened the vision of their presence in digital media. |
Degree: | Mestrado em Empreendedorismo e Estudos da Cultura |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_mafalda_bruschy_fonseca.pdf | 70,73 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.