Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/20594
Author(s): | Santos, Henrique Costa |
Advisor: | Borges, Vera |
Date: | 10-Jul-2020 |
Title: | Organizações culturais híbridas: uma alternativa para independência da cultura? |
Reference: | SANTOS, Henrique Costa - Organizações culturais híbridas: uma alternativa para independência da cultura? [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2020. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/20594>. |
Keywords: | Cultura Arte Gestão cultural Organizações híbridas Política cultural Portugal Culture Arts Cultural management Hybrid organizations Cultural policy |
Abstract: | O universo contemporâneo das artes enfrenta uma redução tendencial do investimento
governamental na Cultura, levando artistas e gestores culturais a procurar alternativas que
lhes permitam salvaguardar esta área de interesse público. Em Portugal, as organizações
culturais sem fins lucrativos, orientadas para o serviço público, enfrentam dificuldades
acrescidas de subsistência, no âmbito de um sector cultural com problemas estruturais. O
presente trabalho observa o fenómeno de hibridização das organizações culturais enquanto
alternativa promotora do seu autofinanciamento, para que possam conciliar a persecução da
sua missão cultural, social, artística e a sua independência financeira. Poderá a lógica
organizacional das estruturas híbridas constituir uma alternativa para o sector da cultura? Para
responder a esta questão, procede-se à análise de três casos de estudo, a Muziekpublique e o
MIMA em Bruxelas, e o Gerador em Lisboa, partindo de uma base teórica que observa
tendências emergentes de política e gestão cultural. The contemporary universe of arts faces a tendential decrease in government investment, leading artists and cultural managers to look for alternatives that may safeguard this area of public interest. In Portugal, non-profit cultural organizations, oriented towards public service, face increased difficulties of subsistence within a cultural sector with structural problems. This work approaches hybridization in cultural organizations as a phenomenon that might be an alternative that seeks to promote self-funding, so that these organizations can reconcile the pursuit of their cultural, social, artistic mission and their financial independence. Could the organizational logic of hybrid structures be an alternative for the cultural sector? To answer this question, three case studies are analysed – Muziekpublique and MIMA in Brussels, Gerador in Lisbon – based on a theoretical groundwork that observes emerging trends on cultural policy and cultural management. |
Degree: | Mestrado em Estudos e Gestão da Cultura |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Master_Henrique_Costa_Santos.pdf | 5,84 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.