Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/19633
Author(s): Pinto, Maria Madalena Pestana Faria de Campos
Advisor: Martins, Luís Carlos da Silva
Date: 19-Dec-2019
Title: Internal communication and employee engagement: Integration plan for do it better
Reference: Pinto, M. M. P. F. de C. (2019). Internal communication and employee engagement: Integration plan for do it better [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/19633
Keywords: Integration plan
Employer branding
Socialization process
Internal communication
Plano de integração
Processo de socialização
Comunicação interna
Gestão de recursos humanos
Marketing
Integração profissional
Socialização organizacional
Comunicação organizacional -- Organizational communication
Engagement
Trabalho de projeto
Abstract: Nowadays, companies have started to pay more attention to their human resources, looking at them as an internal market, which they should seek to satisfy in the first place. Thus, they should use internal marketing and communication techniques that will help them build an employer branding strategy, with the intention of creating a positive image of the organizational environment in the employees’ perspective, as well as generating greater commitment and involvement between both parties. These strategies should be implemented from the first contact employees have with their company, during their onboarding process. In this context, this project aims to develop an integration plan for new employees at Do It Better, a certified professional training center. Therefore, we used different methods for collecting information, including a semi-structured interview, two survey questionnaires (internal and external), and the analysis of internal and external statistical data. In the services marketing-mix, a six-step integration plan was proposed, defining the items that would be included in it, as well as how it would be implemented in the company.
Atualmente, as empresas têm vindo a dar maior importância aos seus recursos humanos, olhando para estes como um mercado interno que devem procurar satisfazer em primeiro lugar. Deste modo, devem usar técnicas de marketing e comunicação interna que as ajude a estabelecer uma estratégia de "employer branding", tendo como objetivo criar uma imagem positiva da empresa na perspetiva dos colaboradores, bem como de gerar um maior compromisso e envolvimento entre ambas as partes. Estas estratégias devem ser implementadas desde o primeiro contacto que os colaboradores têm com a empresa, durante o processo de integração. Neste âmbito, o presente projeto tem como objetivo desenvolver um plano de integração para novos colaboradores para a Do It Better, centro de formação certificada profissional. Para tal, recorreu-se a diferentes métodos para a recolha de informação, entre os quais uma entrevista semiestruturada, dois questionários por inquérito (um interno e um externo) e a análise de dados estatísticos internos e externos. No marketing-mix de serviços, foi proposto um plano dividido em seis passos, onde se definiram os itens que seriam incluídos, bem como a forma como este seria implementado na empresa.
Degree: Mestrado em Gestão de Empresas
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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