Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/19142
Author(s): Machado, Carolina Dias
Advisor: Lopes, Helena
Date: 28-Nov-2019
Title: Identificação organizacional como principal estratégia de retenção de jovens numa empresa de consultoria de IT: construção de um plano de retenção para a empresa
Reference: Machado, C. D. (2019). Identificação organizacional como principal estratégia de retenção de jovens numa empresa de consultoria de IT: construção de um plano de retenção para a empresa [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/19142
Keywords: Organisational identification
Retention plan
Information technologies
Identificação organizacional
Plano de retenção
Tecnologias de informação
Abstract: The purpose of this project is to show that Organisational Identification can be used as a main strategy to retain young professionals in the IT Consulting business. At the end of the project, a Retention Plan is expected to be constructed for Company A. For data collection, 10 semi-structured individual interviews and 1 focus group of 5 people were conducted. The participants consisted of young people, who already are a part of the Academy Project at the company where the plan is to be implemented and who already are inserted in the job market. The empirical research methods used were qualitative, and two separate content analysis were conducted – one of them to evaluate the information obtained in the interviews and the other for the focus group. Based on the result analysis, we were able to understand that the young people involved value four dimensions: organisational identification with company A, their relationship with company B, salary and benefits and the balance between professional and social life. The conclusions drawn were fundamental to reach the main purpose of the project: the construction of a retention plan for young workers at company A.
Este projeto tem como objetivo mostrar que a Identificação Organizacional pode ser usada como principal estratégia de Retenção de Jovens em Consultoria de IT. No final do projeto é esperada a Construção de um Plano de Retenção para a Empresa A. Para a recolha de dados foram realizadas 10 entrevistas individuais semiestruturadas e 1 focus group composto por 5 pessoas, a jovens que fazem parte do Projeto Academia da empresa de IT onde será implementado o plano e que atualmente já estão inseridos no mercado de trabalho. Os métodos de investigação empírica utlizados foram qualitativos e foram efetuadas duas análises de conteúdo separadamente, às informações recolhidas nas entrevistas e no "focus group". Através da análise dos resultados foi-nos possível perceber que os jovens dão valor a quatro dimensões: identificação organizacional com a empresa A, a relação que têm com a empresa B, remuneração e benefícios e equilíbrio entre a vida profissional e social. As conclusões retiradas foram fundamentais para atingir o objetivo principal do projeto: construção de um plano de retenção de jovens para a empresa A.
Degree: Mestrado em Políticas de Desenvolvimento dos Recursos Humanos
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_carolina_dias_machado.pdf485,03 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.