Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/17613
Author(s): | Nguengwe, João Laurindo da Cruz |
Advisor: | Gomes, Sandra Cristina Mateus |
Date: | 18-Dec-2018 |
Title: | Desigualdades sociais e insucesso escolar: o caso de alunos de uma escola do ensino secundário na Humpata - Huíla Angola |
Reference: | Nguengwe, J. L. da C. (2018). Desigualdades sociais e insucesso escolar: o caso de alunos de uma escola do ensino secundário na Humpata - Huíla Angola [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/17613 |
Keywords: | Sistema educativo Insucesso escolar Desigualdade social Condição socioeconómica Família Angola África Austral |
Abstract: | O insucesso escolar é um fenómeno existente no sistema educativo angolano. Devido à
estratificação da sociedade, as escolas continuam a refletir diferenças sociais existentes. As
desigualdades sociais e Insucesso escolar são o fulcro da nossa pesquisa focando o meio
socioeconómico do aluno e a relação meio com o sucesso escolar.
Neste trabalho temos como objetivo saber a influência (ou não) do estatuto
socioeconómico cultural e familiar no sucesso ou insucesso do aluno. Questionamos se o nível
de instrução e a profissão dos pais condicionam o percurso escolar dos alunos. Concluímos que
a tendência para se ser bem-sucedido nos estudos é maior quanto mais elevado é o estatuto
social e familiar. School failure is an existing phenomenon in the Angolan education system. Due to the stratification of society, schools continue to reflect existing social differences. In Angola there is an almost insurmountable abyss between the educated and economically stable classes, who are the minority, and the economically disadvantaged classes, with the highest number of children outside the educational system. Social inequalities and school failure are the focus of our research, focusing on the student's socioeconomic background and the relationship between the environment and school success. In this work we have as objective to know the influence (or not) of the socioeconomic, cultural and familiar status in the success or failure of the student. We question whether the level of education and the profession of the parents condition the students' schooling. We conclude that the tendency to be successful in studies is greater the higher the social and family status. |
Degree: | Mestrado em Sociologia |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_joao_cruz_nguengwe.pdf | 574,12 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.