Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/17108
Author(s): | Brito, Bruno Filipe Cristóvão de |
Advisor: | Oliveira, Maria Luísa Brandão Tiago de Martins, Paulo Miguel Andrade da Cruz |
Date: | 16-Nov-2018 |
Title: | O rock progressivo em Portugal: 1967-1981 |
Reference: | Brito, B. F. C. de (2018). O rock progressivo em Portugal: 1967-1981 [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/17108 |
Keywords: | História contemporânea Música rock Portugal - 1967-1981 Rock Young people Portugal Censorship |
Abstract: | Muitos foram as correntes musicais existentes ao longo do tempo, presenciando o século XX uma grande
variedade destas, que surgiram e perderam adeptos em determinados espaços temporais. Na génese do
surgimento de diferentes correntes musicais estão diferentes contextos sociais e políticos.
A presente dissertação procura investigar como se deu o impacto e o desenvolvimento da corrente musical
do rock progressivo. Através da leitura da mesma poderemos compreender as diferentes formas com que
os grupos musicais se formaram, os locais em que era habitual atuarem e as condicionantes técnicas e
censurais, estas últimas características habituais de um regime autoritário, como o foi o regime do Estado
Novo, entendendo como criavam e se comportavam estes grupos musicais sob a presença destas
condicionantes, evitando, ou não, a Censura Prévia, que examinava maior parte dos conteúdos que se
pretendiam tornar públicos, e que problemas tiveram com esta mesma autoridade. Many were the musical genres that existed over time, witnessing the twentieth century a great variety of these, which arose and lost adherents in certain temporal spaces. At the genesis of the emergence of different musical genres were different social contexts, these being the target of some kind of sociopolitical transformations. This dissertation wants to answer the question about how the progressive rock music had developed and how was its impact on Portugal. Through it’s reading, we can understand how the different ways in which musical groups form, are the places where the practices are to act and as technical and censoring constraints, the last habitual characteristics of an authoritarian regime, as the regime of the New state. Which should not be, which should not be, which should be the governance. |
Degree: | Mestrado em História Moderna e Contemporânea |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_bruno_cristovao_brito.pdf | 1,05 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.