Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/16297
Author(s): Carlos, Beatriz Pinto
Advisor: Silva, António Vieira da
Date: 22-Dec-2017
Title: Vivafit: a women-only fitness concept analysis of the internationalization process
Reference: Carlos, B. P. (2017). Vivafit: a women-only fitness concept analysis of the internationalization process [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/16297
Keywords: International management
Internationalization process
Fitness franchising
Market interdependency
Gestão internacional
Internacionalização das empresas
Prática desportiva
Franchising
Estudo de casos
Portugal
Processos de internacionalização
Franchising de ginásios
Interdependência de mercados
Abstract: Globalization is a recent phenomenon that is pushing markets’ interdependency exponentially. To keep up with this trend, businesses are forced to expand operations due to diverse reasons. However, internationalization is a challenging step for the life of a business and this, many times, is retained by not knowing where to start. Although the research in international business has been growing along the globalization process, I found a lack of practical information that can help companies with little knowledge on the topic to take their companies abroad. As an attempt to provide this practical information to other Portuguese companies, I started by identifying one that currently has operations abroad and therefore analysed it. For this analysis, I conducted two interviews and researched articles about the company in order to obtain all the necessary information, as well as collected several theories and models developed by academics considered in international business studies. After connecting theoretical approaches to this real case, I was able to identify the stronger and weaker points of the internationalization process carried out by the company. Therefore, as a result, I used this information as a basis to create a practical framework that may help Portuguese companies to expand their businesses
A globalização é um fenómeno recente que está a impulsionar exponencialmente a interdependência de mercados. Para acompanhar esta tendência, as empresas são obrigadas a expandir as operações pelas mais diversas razões. No entanto, a internacionalização é um passo desafiante na vida de uma empresa, sendo muitas vezes adiado por não se saber por onde começar. Embora a pesquisa em negócios internacionais tenha crescido ao longo da tendência da globalização, existe falta de informações práticas que possam ajudar empresas Portuguesas com menos conhecimento na área a levar o seu negócio para o exterior. De forma a tentar providenciar essas informações práticas, comecei por selecionar uma empresa portuguesa que tenha atualmente operações no exterior e, posteriormente, analiseia. Assim, para essa análise, realizei duas entrevistas e pesquisei artigos sobre a empresa de modo a obter todas as informações necessárias, incluindo várias teorias e modelos desenvolvidos por académicos abordadas na temática da internacionalização de empresas. Após relacionar as abordagens teóricas com o caso real da Vivafit, identifiquei os pontos mais fortes e mais fracos do processo de internacionalização da mesma. Por fim, utilizei essa informação como base para criar um modelo prático que possa ajudar as empresas portuguesas a expandir seus negócios da forma mais eficaz e eficiente.
Degree: Mestrado em Gestão Internacional
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_beatriz_pinto_carlos.pdf2,85 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.