Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/1619
Author(s): | Bomeny, Helena |
Date: | Sep-2009 |
Title: | Leitura no brasil, leitura do brasil |
Number: | Número 60 |
Pages: | 11-32 |
ISSN: | 0873-6529 |
Keywords: | Leitura Educação Cultura letrada Gosto literário Reading Education Lettered culture Tastes in literature Lecture Éducation Culture lettrée Goût littéraire lectura educación Cultura letrada Gusto literario |
Abstract: | O texto consiste em uma reflexão sobre a leitura no Brasil. A autora desenvolve o
argumento de que o pouco estímulo e o tardio esforço de cultivar a leitura no Brasil
acompanharam a dificuldade histórica do país em universalizar o acesso à educação
e, recentemente, em melhorar a qualidade da educação oferecida. O hábito de
leitura, embora estreitamente relacionado às práticas formais de educação, não se
restringe a elas.Hámodalidades que precisam ser consideradas quando o propósito
é perceber se um país valoriza ou não o gosto pela leitura. O texto pretende contemplar
algumas dessas possibilidades. This article reflects on reading in Brazil. The author argues that the lack of encouragement and late efforts to cultivate reading in Brazil accompanied the country’s historical difficulty in generalising access to education and, more recently, in improving the quality of available education. Although the habit of reading is closely related to formal education practices, it is not restricted to them. There are forms that need to be considered when the idea is to understand whether or not a country values a taste for reading. The article considers some of these possibilities. Ce texte apporte une réflexion sur la lecture au Brésil. L’auteur développe l’argument selon lequel le manque de stimulation et l’effort tardif de cultiver la lecture au Brésil ont accompagné la difficulté historique du pays à universaliser l’accès à l’éducation et, plus récemment, à améliorer la qualité de l’éducation proposée. Les habitudes de lecture sont étroitement liées aux pratiques formelles d’éducation, mais pas seulement. Il y a d’autres aspects qui doivent être pris en compte pour comprendre si un pays valorise ou non le goût de la lecture. Ce texte aborde certaines de ces possibilités. El texto consiste en una reflexión sobre la lectura en Brasil. La autora desarrolla el argumento de que la falta de estímulo y el esfuerzo tardío de cultivar la lectura en Brasil acompañaron la dificultad histórica del país en universalizar el acceso a la educación y, recientemente, en mejorar la calidad de la educación que se ofrece. El hábito de la lectura aunque estrechamente relacionado a las prácticas formales de educación no se restringe a ellas. Existen modalidades que necesitan ser consideradas cuando el propósito es entender si un país valoriza o no el gusto por la lectura. El texto pretende contemplar algunas de esas posibilidades. |
Peerreviewed: | Sim |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | CIES-RN - Artigos em revistas científicas nacionais com arbitragem científica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Soc60cap1.pdf | 439,36 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.