Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/1482
Author(s): Santos, Susana
Date: 2009
Title: A maçã de Eva: formas de conjugalidade no cinema português contemporâneo
Collection title and number: CIES e-Working Paper
Nº 67/2009
ISSN: ISSN 1647-0893
Keywords: Formas de conjugalidade
Papéis sociais de género
Cinema português contemporâneo
Conjugality forms
Gender social role
Contemporary portuguese cinema
Abstract: O cinema é uma forma cultural democrática ou “popular”, pois é, simultaneamente, uma expressão da sociedade e da cultura de que faz parte e um poderoso meio de comunicação/cultura de massas capaz de modelar comportamentos e atitudes sociais. Os filmes enquanto produtos culturais inscritos num contexto histórico-social definido podem ser vistos como representações, construções e reconstruções de um conjunto de valores socialmente aceites por essa mesma sociedade, sendo deste modo um objecto de particular interesse para analisar as transformações desses mesmos valores no que diz respeito às práticas e às representações dos actores sociais num determinado aspecto do quotidiano. No caso concreto do presente artigo, com base numa tese de licenciatura em Sociologia , pretende-se tentar aferir os modos e as formas como as relações conjugais são representadas no cinema português contemporâneo através da análise intensiva de um conjunto de quatro filmes.
Cinema is a democratic or popular cultural form, being at the same time an expression of the society and culture it belongs to and a powerful mass communication/culture medium, capable of modelling both behaviours and social attitudes. Films, as cultural products embedded in a particular historic and social context, may be seen as representations, constructions and reconstructions of a set of socially accepted values in that society. As such, they stand as an especially pertinent object for the analysis of transformations of the said values in respect to social actors’ practices and representations of several aspects of everyday life. The current article – based on the author’s bachelor dissertation – aims to analyze the way marriage is represented in Portuguese contemporary cinema. It does so through the intensive analysis of four commercially successful films.
Peerreviewed: Sim
Access type: Open Access
Appears in Collections:CIES-WP - Working papers

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CIES-WP67_Santos.pdf186,79 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.