Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/14679
Author(s): | Farías, Mónica Andrea Oceguera |
Date: | 16-Nov-2017 |
Title: | Desigualdades de acceso al sistema educativo en Portugal y México |
Collection title and number: | OD WP 1/2017 |
ISSN: | 2183-4199 |
Keywords: | Tasa de escolarización Taxa de escolarização Enrollment rate Desigualdades educativas Desigualdades educativas Educational inequalities Población en edad escolar População em idade escolar School-age population Deserción escolar Abandono escolar School dropout Aprovação e reprovação |
Abstract: | En el presente artículo se analizan las diferencias y semejanzas de acceso y permanencia en la escuela de la población en edad de escolarización obligatoria en México y en Portugal. Para tal efecto, se contextualiza sobre los datos económicos y de gasto en educación, así como de desigualdades socioeconómicas en ambos países, a través de los indicadores de Gini, S80/S20 y S90/S10. Posteriormente se describen los niveles escolares, número de escuelas en cada país, así como su relación con la población en edad escolar. Para la comparación de la situación educativa las fuentes de información utilizadas son: la OCDE, los censos nacionales de la población, así como de las entidades de estadísticas de educación de cada país. Neste artigo analisam-se as diferenças e similitudes de acesso e permanência na escola da população com idade de escolaridade obrigatória no México e em Portugal. Para este propósito contextualizam-se os dados económicos e de despesas em educação, assim como das desigualdades socioeconómicas nos dois países, através dos indicadores de Gini, S80/S20 e S90/S10. Posteriormente, descrevem-se os ciclos escolares, número de escolas em cada país, e a sua relação com a população em idade escolar. Para a comparação da situação educativa as fontes de informação utilizadas são: a OCDE, os censos nacionais da população, bem como as entidades de estatística da educação de cada país. In this article there are analyzed the differences and similarities of access and permanence in school of the population with compulsory school age in México and Portugal. For this purpose, there is a contextualization of the economic situation, expenditure in education and social inequalities in both countries, through the indicators Gini, S80/S20, and S90/S10. Subsequently there is a description of the educational cycles, number of schools in each country, and its relation with the school age population. For the comparison of the educational situation the sources of information used are: OECD, national population census, as well as the statistics entities for education in each country. |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | OD-CIES - WP - Working papers |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Farías_MA_2107_ODWP_Desigualdades de acceso al sistema educativo.pdf | 962,96 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.