Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/11851
Author(s): Jesus, João Nuno Aguiar Reais Lacasta de
Advisor: Ramalho, Nelson Campos
Date: 2015
Title: The different cultural impacts on perceived strategic alignment
Reference: Jesus, J. N. A. R. L. (2015). The different cultural impacts on perceived strategic alignment [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/11851
Keywords: Vertical integration
Strategic alignment
Cultura organizacional -- Organizational culture
Organizational structure
Estrutura organizacional
Integração vertical
Alinhamento estratégico
Abstract: It is commonly accepted that strategy is conditioned by culture, and that culture reflects the functional specificities of each organization. This implies that within a strategy of vertical integration, any two functionally different business units with divergent subcultures show divergent degrees of strategy alignment thus making it impossible to maximize strategic alignment in any given organization. However, this rationale holds under the assumption that the same organizational culture dimensions have the same weighted associations with strategy or perceived strategic alignment. This study is set to test this assumption by means of sampling 637 employees from two business units, which are vertically integrated in the same corporation. Findings from ANOVA and regression analyses show that organizational units differ in organizational culture dimensions (namely rules and goals), that the cultural dimensions that significantly explain the degree of perceived strategic alignment differ among business units, thus enabling the possibility of finding equivalent strategic alignment levels with different weightings on each cultural dimension.
É geralmente aceite que a estratégia é condicionada pela cultura, e que a cultura reflete as especificidades funcionais de cada organização. Isto implica que, numa estratégia de integração vertical, duas unidades de negócio funcionalmente distintas e com diferentes subculturas desenvolvem graus distintos de alinhamento estratégico, tornando impossível maximizar o alinhamento estratégico corporativo. No entanto, este raciocínio baseia-se no pressuposto de que as mesmas dimensões de cultura organizacional têm os mesmos pesos nas relações com a estratégia ou o alinhamento estratégico. Este estudo foi realizado de modo a testar este pressuposto, recorrendo a uma amostra de 637 colaboradores de duas unidades de negócio, pertencentes a uma empresa com uma estratégia de integração vertical. Os resultados de testes ANOVA e de análises de regressão demonstram que as duas unidades de negócio diferem quanto às dimensões culturais, ou seja, as dimensões culturais que explicam significativamente o grau de alinhamento estratégico percebido diferem entre as duas unidades de negócio, permitindo encontrar níveis de alinhamento estratégico semelhantes com diferentes pesos em cada dimensão.
Degree: Mestrado em Gestão de Empresas
Peerreviewed: yes
Access type: Restricted Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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